1.a)Za jedną akcję firmy Kex trzeba było wczoraj zapłacić 52.50 zł, a dzisiaj o 4,50 zł więcej . O ile procent podrożały akcje tej firmy ?
b) za jedną akcję firmy BAX trzeba było wczoraj zapłacić 30 zł, a dzisiaj kosztują 28,50zł. O ile procent staniały akcje tej firmy?

2.Cena jednego kilograma jabłek na targu wynosi 2,4 zł. Te same jabłka w sklepie kosztują 3zł.
a) O ile procent cena jabłek w sklepie jest wyższa od ich ceny na targu?
b) O ile procent tańsze są jabłka na targu niż w sklepie ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T19:48:38+01:00
Ad. 1:
a)
100% - 52,5 zł
X - 57 zł
X = 100 x 57 : 52,5 = 5700 : 52,5 = 108
108 - 100 = 8%
odp: akcje firmy KEX podrożały o 8%.

b)
100% - 30 zł
X - 28,5 zł
X = 100 x 28,5 : 30 = 2850 : 30 = 95
100 - 95 = 5%
odp: akcje firmy BEX staniały o 5%.


ad. 2:
a)
100% - 2,4 zł
X - 3 zł
X = 100 x 3 : 2,4 = 300 : 2,4 = 3000 : 24 = 125
125 - 100 = 25%
odp: cena jabłek w sklepie jest o 25% wyższa od ceny jakbłek na targu.

b)
X - 2,4 zł
100% - 3 zł
X = 2,4 x 100 : 3 = 240 : 3 = 80
100 - 80 = 20%
odp: jakbłka na targu są o 20% tańsze niż w sklepie.


[ znak dzielenia można zastąpić kreską ułamkową. :] co do zadania 1, podpunktu a: czy podałaś dobre dane? :) bo tam wychodził wynik z liczbami po przecinku, więc zaokrągliłam. ]
2009-11-09T19:57:18+01:00
1.
a) 52,50+4,50=57zł
52,50/57 * 100%=5250/57%≈92%
100%-92%=8%
b) 28,50/30 *100%=2850/30%=95%
100%-95%=5%

2.
a) 3/2.4 *100%=300/2.4%=125%
Odp. O 25%
b) 2.4/3 *100%=240/3%=80%
100%-80%=20%
Odp. O 20%

(kreskę ułamkową zastapiłam ukośnikiem ;p)
2 1 2