Odpowiedzi

2009-11-09T19:42:06+01:00
Biorą udział w trawienu pokarmów.
2009-11-09T19:42:23+01:00
Wątroby:
-Głównym zadaniem jest filtracja krwi,
-neutralizuje toksyny (alkohol, niepotrzebne leki)
-przekształca węglowodany w glukozę,
-wytwarza zółć
Trzustki:
-czynność zewnątrz wydzielcza,
-czynność wewnątrz wydzielcza


1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T19:47:25+01:00
Trzustka spełnia 2 zasadnicze funkcje:
czynność zewnątrzwydzielnicza tzn, produkuje sok trzustkowy który jest wydzielany do dwunastnicy, zawiera przede wszystkim sok trawienny.
czynność wewnątrzwydzielnicza tzn, produkuje hormomy z których najważniejsze to insulina i glukagon.
Wątroba ;
Głównym zadaniem wątroby jest filtracja krwi:
-neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki) – głównie barbiturany
-toksyczny amoniak przekształca w mocznik (cykl ornitynowy)
poza tym ;
- syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
- przekształca puryny w kwas moczowy
- węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
- aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
- magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
- wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
- produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
- wytwarza i magazynuje enzymy
- buforuje poziom glukozy we krwi
- produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
- zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
- u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
- gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.
podsumowując pełni 4 funkcje :
- detoksykacyjną
- metaboliczną
- zapasową
- magazynującą.

1 5 1