Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T20:08:40+01:00
Adam Mickiewicz to jeden z najwybitniejszych poetów polskich, z okresu romantyzmu. Urodził się 24.12.1798r w Zaosiu. Zmarł prawdopodobnie na cholerę dnia 26 listopada 1855 w Stambule. Jego największe dzieła to: "Oda do młodości", "Dziady", "Pan Tadeusz"

Henryk Sienkiewicz urodził się 5.05. 1846 r w Woli Okrzejskiej. Mając 20 lat rozpoczął działalność twórczą, która trwała aż do jego śmierci. Przez całe życie podróżował. Otrzymał nagrodę Nobla za powieść "Quo Vadis"
Zmarł 15 listopada 1916 w Szwajcarii. Jego największe dzieła: "Potop", "Krzyżacy", "Quo Vadis", "Ogniem i mieczem".
2009-11-09T20:10:06+01:00
Mickiewicz ur. 24XII1798r w Zaosiu k. Nowogródka
1816-1819 - studia w Wilnie
1819-1823 - praca w szkole w Kownie
1823 - proces filomatów, uwięzienie w klasztorze bazylianów w Wilnie, zesłanie w Głąb Rosji
1829 - wyjazd z Rosji do Europy
1830 - w Rzymie dowiaduje się o powstaniu listopadowym, wyrusza do Wielkopolski, ale nie bierze udziału w walkach
1832 - w Dreźnie spotyka się z falą po powstańczej emigracji, wyjeżdża do Paryża wraz z innymi Polakami
1834 - ślub z Cecylią Szymanowską
1839 - 40 - wykłada literaturę łacińską w Akademii w Lozannie w Szwajcarii
1840 - 44 - wykłady z literatury słowiańskiej w College de France
1841 - przystępuje do Koła Sprawy Bożej
1848 - próbuje stworzyć Legion Polski we Włoszech
1849 - w Paryżu zakłada dziennik pt. "Trybuna Ludów"
1852 - pracuje w paryskiej bibliotece arsenału
1855 - śmierć w Konstantynopolu