Odpowiedzi

2009-11-09T21:02:47+01:00
-są budulcami
- są regulatorami w organiźmie
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T21:03:24+01:00
Sole mineralne są ważnym składnikiem diety człowieka, spełniają bowiem rolę budulcową oraz regulatorową. Stanowią około 4% organizmu człowieka (przy czym najważniejsze to chlorek sodu, a także sole wapnia i magnezu). Niedostateczna ilość soli mineralnych w diecie może prowadzić do poważnych zaburzeń w organizmie człowieka .

Przyczyny niedoboru soli mineralnych:

nieprawidłowe, monotonne odżywianie
duża potliwość (np. utrata soli w trakcie uprawiania sportu)
biegunka, nudności i wymioty
nadmierne wydalanie lub zmniejszone przyjmowanie płynów
W skład soli mineralnych wchodzą:

makroskładniki - występują w większych ilościach w organizmie (np. węgiel, azot, tlen, wapń);
mikroskładniki - występują w mniejszych ilościach w organizmie, są jednak niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania, regulują wiele procesów zachodzących w komórkach; należą do nich m.in. żelazo, miedź, mangan, jod, kobalt, cynk i fluor