Odpowiedzi

2009-11-09T23:17:01+01:00
Heksan to alkan a alkany ulegają tylko jednej reakcji (poza spalaniem) jest nią substytucja rodnikowa (Sr)
C6H14 + Cl2 ---> (nad strzałka hv) i otrzymamy fluorowcopochodna
czyli C6H13Cl + HCl

Natomiast
heksen jako węglowodór z gr. alkenów ulega większej gamie reakcji niż alkan:

C6H12+ H2 ---> (nad strzalka Ni badz Pt) alkan ---- reakcja addycji wodoru

C6H12 + Cl2/Br2/J2 --> difluorowcopochodna Addycja elektorfilowa
C6H12 + HCl/HBr/HJ --> fluorowcopochodna (reakcja z kwasem )

Alkany nie reaguja z kwasami np. HCl a Alkeny owszem
Warto tez pamietac ze alekny sa bardziej reaktywne od alkanow poniewaz maja wiazenie (pi czyli reaktywnosc -- niemam znaczka ;p) alkeny posiadaj wiania (sigma) ktore mowia nam o jego trwalych związkach

Pozdrawiam^^
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-09T23:22:47+01:00
Do każdego związku dodajemy roztwór barwnej wody bromowej Br₂(aq)
W probówce z heksenem nastąpi odbarwienie roztworu, a w probówce z heksanem nie zaobserwuje się zmian.

C₆H₁₀ +Br₂(aq)---> C₆H₁₀Br₂(lepiej napisać półstrukturalnie)
5 5 5