A) dowiedz się, jak należy postąpić w razie oparzenia skóry wapnem palonym.
b) Przyporządkuj nazwom zwyczajowym pewnych związków chemicznych ich nazwy systematyczne i podaj ich wzory chemiczne :

A. soda żrąca
B. kwas solny
C. wapno gaszone
D. woda amoniakalna
E. wapno palone

1. tlenek wapnia
2. wodorotlenek amonu
3. wodorotlenek sodu
4. wodorotlenek wapnia
5. kwas chlorowodorowy.

3

Odpowiedzi

2009-11-10T16:13:04+01:00
W tym przypadku nie wolno przemywać oczu wodą, a zaleca się zastosowanie oleju parafinowego.


a3NaOH
b5 HCl aq
c-4 Ca(OH)2
d-2
e-1 CaO
1 5 1
2009-11-10T16:13:21+01:00
A i 3 NaOH
B i 5 HCl
C i 4 Ca(OH)2
D i 2
E i 1 CaO
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-10T19:41:57+01:00
A) W przypadku poparzenia skóry wapnem palonym, należy jak najszybciej usunąć tą substancje ze skóry (mechanicznie) i przemyć poparzone miejsce dużą ilością wody. Gdy usuniemy wapno palone przy pomocy wody, wejdzie ono w reakcje z wodą i poparzenia będą rozleglejsze. W przypadku poparzeń oczu, przemywamy je olejem parafinowym.

b) soda żrąca - wodorotlenek sodu
kwas solny - kwas chlorowodorowy
wapno gaszone - wodorotlenek wapnia
woda amoniakalna - wodorotlenek amonu
wapno palone - tlenek wapnia