Odpowiedzi

2009-11-10T16:32:06+01:00
Folwarki zaczęły się rozrastać w XV i XVI w gdyż zwiększyło się zapotrzebowanie na zboże.Zaczęto zwiększać dni pańszczyzny ponieważ potrzeba było więcej ludzi do pracy. Na początku pańszczyzna była odrabiana tylko raz w tygodniu, a później 3 razy.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-10T17:09:50+01:00
Folwarki rozwijały się naprawdę szybko. Prace w gospodarstwie folwarczym wykonywała czeladź (służba) tzw. dziewki, parobcy, pastuchowie, owczarze. Właściciele na ogół nie zajmowali się prowadzeniem gospodarstw, pracami kierował zarządca (włodarz). Folwarki rozrastały się i do pracy potrzeba było coraz więcej ludzi. Nie wystarczała już czeladź. Coraz częściej korzystano z pracy chłopów. Pańszczyzna stała się w Polsce dominującą formą płatności za użytkowanie gruntu. Wynikało to z gwałtownego rozwoju gospodarki folwarcznej. Jednym z większych problemów przy rozwoju owej gospodarki był problem z zapewnieniem siły roboczej i narzędzi. Szlachtę polską trapił również ciągły brak gotówki. Pańszczyzna rozwijała się także szybko. W XV wieku nierzadka była 2-3 – dniowa pańszczyzna.W połowie wieku XVII pańszczyzna dochodziła do 4-5 dni, zaś w XVIII nieraz do 6-7 dni.

Proszę bardzo ;))