Zadanie 1.
Cenę towaru podwyższono o 15% a następnie obniżono o 18% i wynosi ona ostatecznie 471,50zł. Oblicz cenę pierwotną towaru oraz jego cenę po podwyżce.

Zad2.
Jaki kapitał wpłacono na 3-miesięczną książeczkę terminową, oprocentowną 12% w skali roku, jeżeli po 6 miesiącach wysokość wkładu wraz z odsetkami wyniosła 10609 zł

Proszę o obliczenia :)

3

Odpowiedzi

2009-11-10T19:34:02+01:00
471,50×18% = 471,5 × 0,18 =84,87
471,50 + 84,87=556,37
556,37 × 15%= 556,37 × 0,15=83,46
556,37- 83,46=472,91 [zł]
Odp. Cena pierwotna towaru to: 427,91 zł, a cena po podwyżce, to: 556,37 zł.


12% ÷ 2= 6%
10609× 6%= 10609× 0,06=636,54 zł
10609- 636,54=9972,46 zł
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-10T19:38:41+01:00
To zadanie dosc latwo zrozumiec
Zad1
x- cena towaru po obnizce
y cena towaru pierwota

zaczynamy robic to zadanie tak jak by od konca ;]
ukladamy proporcje
471,5 ---- (100% - 18%) = 82%
x -------- 100 %
wyliczamy x = 47150/82 = 575 tyle kosztowal ten towar po obnizce

a teraz 575 ---- 115%
y----- 100%

y= 57500/115
y= 500

Odp pierwotna cena towaru to 500 , a ta po podwyzce 575

Zad 2
najpierw obliczamy oprocentowanie miesiaczne czyli jezeli
12% w skali roku to 1% na miesiac bo rok ma 12 miesciecy
teraz dajemy pieniadze na ksiazeczkje 3 miesieczna czyli po 3 miesiacach otrzymamy 3%
a pieniadze wyjmujemy po 6 miesiacach czyli
1,03x + 1,03x*0,03 = 10609
1,03x + 0,0309x = 10609
1,0609x = 10609
x= 10000
zatem wplacilismy 10000 zl ;]
mam nadzieje ze ten zaopis jest dla ciebie zrozumialy i pomogle ;]
1 5 1
2009-11-10T20:21:27+01:00
Zad.1)

100% - 471,50 zł
18% - x zł

x = 471,50 * 18 / 11 = 84,87 zł

471,50 + 84,87 zł = 556,37 zł

100% - 556,37 zł
15% - x zł

x= 556,37 * 15 /100 = 83,46 zł

556,37 - 83,46 = 472,91 zł

Odp. 472,91 zl.