TEMAT:O ILE PROCENT WIĘCEJ,O ILE PROCENT MNIEJ.PUNKTY PROCENTOWE.

Zad.Cenę pewnego towaru podwyższono z 450zł na 540zł,a po sezonie obniżono o taki sam procent.O ile procent cena towaru po sezonie była niższa od ceny początkowej?


PS.Wogóle nie rozumiem tego tematu.prosze o wytłumaczenie...

3

Odpowiedzi

2009-11-10T20:14:33+01:00
PODWYŻSZONO
540 - 450 = 90
90 ÷ 450 = 0,2
0,2 ---> 20%

OBNIŻONO
540 × 0,2 = 108
540 - 108 = 432

O ile procent cena towaru po sezonie była niższa od ceny początkowej?
450 - 432 = 18
18 ÷ 450 = 0,04
0,04 ---> 4%

ODPOWIEDŹ : cena towaru po sezonie była niższa o 4% od ceny początkowej


:):)

Mam nadzieje, że pomogłam
3 5 3
2009-11-10T20:15:19+01:00
Cenę podwyższono o 540 - 450 = 90zł

teraz trzeba sprawdzic ile to procent ceny poczatkowej.

450zł - 100%
4,5 zł- 1%
90zł - 20%


Cene posezonową obniżono o taki sam procent czyli o 20%.

540zł - 20% * 540zł = 80% * 540zł = 0,8 * 540zł = 432zł

cena poczatkowa: 450zł
cena po sezonie: 432 zł

cena po sezonie była niższa od początkowej o 18 zł(450 - 432).
Należy sprawdzić ile to jest procent z ceny początkowej.

450zł -100%
4,5zł -1%
18zł - 4%

Cena towaru po sezonie była niższa od ceny początkowej o 4%
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-10T20:42:57+01:00
450- pierwotna cena
540-cena po podwyżce

540-450= 90 zł wysokość podwyżki

Aby obliczyć ile stanowi ona z ceny pierwotnej musimy obliczyć
90/450× 100%= 20%
(czyli różnicę między obiema cenami podzielić na pierwszą pierwotną cenę razy 100% otrzymujemy wartość podwyżki w procentach)

Teraz obliczamy 20% z 540
0,2×540=108 (i jest to wartość obniżki)
540-108= 432 (po odjęciu mamy cenę po obniżce 20%)

Aby obliczyć O ile procent cena towaru po sezonie była niższa od ceny początkowej musimy najpierw obliczyć:
różnice między obiema cenami- czyli
450- cena początkowa (pierwotna)
432- cena po sezonie (najpierw po podwyżce a później po obniżce)
czyli:

450-432=18
18/450 ×100%= 1800/450= 4%
(różnica między obiema cenami(18) przez wartość pocztkowej ceny (450) no i oczywiście razy 100%)

czyli:
cena towaru po sezonie była niższa od ceny początkowej o 4%
3 5 3