1.Anemia,białaczka,hemofilia.
Czy któraś z wyżej wymienionych chorób zależy od sposobu odżywiania się?
Jeżeli tak,to jak powinien wyglądać jadłospis,który uchroni cię przed zachorowaniem ?
2.W jaki sposób możesz się uchronić przed zakażeniem się wirusem grypy ?

2

Odpowiedzi

2009-11-11T12:30:17+01:00
1.Anemia jest chorobą, którą powoduje złe odżywianie się. Anemia prowadzi do białaczki, czyli raka krwi- bardzo groźnej choroby, która jest przyczyną wielu zgonów (często np. anorektyczek). Jadłospis, którą powinien uchronić przed zachorowaniem na anemię, powinien zawierać wiele składników odżywczych( przede wszystkim żelaza) i wiele witamin. Dieta powinna być zrównoważona i nie może zawierać za wiele węglowodanów oraz tłuszczów. Podstawowym składnikiem takiego jadłospisu są przede wszystkim owoce, warzywa, chude mięso. Osoby z tendencją do anemii powinny się wystrzegać tłustych potraw ubogich w białko zwłaszcza pochodzenia roślinnego, nadmiaru słodyczy, oraz pieczywa i wyrobów mącznych. Jedną z podstawowych przyczyn anemii jest niedobór żelaza. Dlatego np. buraki, fasola, rośliny strączkowe, bogate w ten składnik powinny być uwzględniane w jadłospisie.
2. Aby uchronić się przed wirusem grypy, trzeba przede wszystkim dbać o higienę. Grypą można się zarazić poprzez bakterie przenoszone na rękach, więc gdy chory dotknie jakiegoś przedmiotu może zarazić inną osobę. Częste mycie rąk, zwłaszcza przed posiłkiem jest podstawą obrony przed wirusem. Należy również dbać o swoją odporność stosując odpowiednią dietę bogatą w witaminy (zwłaszcza C), ewentualnie przyjmować preparaty podnoszące odporność.
2009-11-11T13:42:20+01:00
Anemia- jest to choroba spowodowana niewłaściwym odżywianiem. Bardzo często niedokrwistość dotyczy kobiet w wieku rozrodczym, które tracą dużo żelaza w czasie menstruacji oraz stosują diety odchudzające o niedoborowym poziomie żelaza i innych składników odżywczych odgrywających ogromną rolę w procesach krwiotwórczych (kwas foliowy, witamina B12, miedź, kobalt).

Najważniejsze zasady diety

Wybieraj tylko produkty pełnowartościowe, które oprócz kalorii dostarczają również białka, węglowodanów, tłuszczu, witamin i składników mineralnych. Doskonałym źródłem węglowodanów złożonych i wartościowego białka są produkty zbożowe wytworzone z całych ziaren (kasze) lub mąk grubego przemiału (ciemne pieczywo) oraz warzywa, zwłaszcza strączkowe.
Unikaj wyrobów cukierniczych, słodyczy, białego pieczywa, cukru. Są one jedynie źródłem pustych kalorii.
Jedz więcej chudego mięsa, wątroby, chudych gatunków wędlin. Jest to źródło żelaza dobrze przyswajanego przez organizm. Ponieważ jednak te produkty dostarczają również dużej ilości tłuszczu, należy ograniczyć jego dodatek, zwłaszcza tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, do potraw. Nie zaleca się smażenia czy duszenia poprzedzonego obsmażaniem.
W każdym posiłku uwzględnij warzywa i owoce o dużej zawartości witaminy C. Zwiększa ona znacznie wchłanianie żelaza (nawet 2 - 3-krotnie). Zawartość witaminy C w dziennej racji pokarmowej powinna wynosić co najmniej 150 mg. Jest ona wrażliwa na temperaturę, dlatego też lepiej spożywać świeże warzywa i owoce. Najlepszym źródłem tej witaminy są: papryka czerwona, natka pietruszki, brokuły, pomidory, truskawki, czarne porzeczki, cytrusy, aronia oraz soki owocowe, zwłaszcza pomarańczowy, grejpfrutowy, z czarnej porzeczki.
Ograniczaj picie kawy i herbaty. Zawierają one taniny - związki hamujące wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. Ich działanie możemy zmniejszyć, pijąc te napoje nie w czasie posiłku czy bezpośrednio po nim, lecz między posiłkami. Warto również dodawać do kawy i herbaty śmietankę.


Zawartość żelaza w różnych produktach
Produkt spożywczy Żelazo
(mg/100g produktu)
wątroba wieprzowa 18,7
wątroba wołowa 9,4
fasola biała 6,9
płatki owsiane 3,9
wołowina, polędwica 3,1
cielęcina, łopatka 2,9
według H. Kunachowicz i in., Wartość odżywcza
wybranych produktów spożywczych, 1997)
źródło; resmedica.pl