1.Wyjaśnij, który rodzaj przemian jądrowych Alfa, beta, czy gamma jest najmniej niebezpieczny, bo najłatwiej można się przed nim uchronić, a który najbardziej.

2.Wyjasnij, czy masa naturalnych izotopów pierwiastków promieniotwórczych pozostaje niezmieniona.

2

Odpowiedzi

2009-11-11T13:58:00+01:00
1.
najłatwiej uchronic sie mozna przed promieniowaniem alfa.
Jest to promieniowanie, ktore wytwarza jadra izotopu helu.
Jest to bardzo duże promieniowanie - całe jądro.
Przed takim promieniowaniem wystarczy ochrona kartki papieru czy nawet ludzkie ciało.

2.
Oczywiście, że tak - każda substancja promieniotwórcza (jak sama nazwa na to wskazuje) tworzy promieniowanie.
Nawet ciało człowieka promieniuje. (jak dobrze pamietam promieniowaniem gamma, ale nie jestem pewien) Potas 40K - izotop promieniotworczy - naturalny jest zawarty w ciele czlowieka. Wiec my tez promieniujemy, czesto nawet bardziej niz inne izotopy promieniotworcze zawarte w przyrodzie.


Pozdrawiam! :)
Najlepsza Odpowiedź!
  • Aga9
  • Początkujący
2009-11-11T14:00:35+01:00
1. Najmniej niebezpiecznym jest promieniowanie alfa. Nie przenika już przez kartkę papieru. Najniebezpieczniejszym jest promieniowanie gamma, ponieważ nie przenika dopiero przez płytę ołowianą o grubości 1m.