W królewskim sadzie rosły gruszki na wierzbie. Pewnego dnia zerwał się porywisty wiatr i 40% gruszek spadło. Po kilku dniach ogrodnik zerwał 90% pozostałych owoców, zostawiając na grzewie 12 sztuk. Ile gruszek rosło na wierzbie ?
Z rozpiską .

3

Odpowiedzi

2009-11-11T15:10:52+01:00
100%x-40%x = 60%x
10%*60%x = 12
6%x = 12
x = 12 / /6/100 / *100/6
x = 200
2009-11-11T15:12:40+01:00
100%-40%=60%
100%-90%=10%
czyli 12 jabłek do 1/10 tego co zostało
12*10=120 (i to jest te zostałe 60%)
to 10 wszystkich gruszek to bedzie 120 :6=20
czyli 100% to 20*10=200 (*10 bo te 20 to 10%)
wszystkich gruszek jest 200
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-11T15:13:38+01:00
Oznaczmy poczatkowa liczbe gruszek jako x.

Jak zebral sie wiatr to 40% gruszek spadlo czyli zostalo 60%.

Czyli na tym etapie mam 0.6x.

Nastepnie ogrodnik zabral 90% z tych 60% ktore zostaly. Czyli zostalo 10% z tych ktore pozostaly po wichurze :)

Czyli na tym etapie mamy 0.1×0.6x = 0.06x


Te 0.06x to 12 gruszek, tworzymy proste rowananie, dzieki ktoremy obliczymy x, czyli poczatkowa liczbe gruszek:

0.06x = 12
x = 12/0.06
x=200

Na poczatku bylo 200 gruszek.