Na mapie podano informacje o zasoleniu niektórych mórz. Korzystając z tabeli, odpowiedz:
a) Ile soli jest w 20kg wody z Bałtyku, a ile w tej samej ilości wody z Morza Śródziemnego?
b) Czy w 15kg wody z Morza Czerwonego jest więcej cz mniej niż 0,5kg soli?
c) Ile trzeba wziąć wody z Morza Czarnego, aby po jej odparowaniu otrzymać 5,4kg soli?
d) Wyraź w procentach i w promilach, jakie byłoby zasolenie wody otrzymanej po zmieszaniu 5kg wody z Bałtyku z 5kg wody z Morza Czerwonego.

Tabela:
M.Bałtyckie-8%o (promili)
M.Czarne- 18%o(promili)
M.Śródziemne-38%o(promili)
M.Czerwone-40%o(promili)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-11T17:31:57+01:00
A.) w wodzie z Bałtyku:
8%₀ * 20kg = 0,008 * 20 kg = 0,16kg

w wodzie z Morza Śródziemnego:
38%₀ * 20 kg = 0,038 * 20 kg = 0,76kg


b.) 40%₀ * 15kg = 0,04 * 15kg = 0,6 kg
0,6kg > 0,5 kg
odp: TAK.

c.) 18%₀ * x = 5,4kg
0,018 * x = 5,4kg / : 0,018
x = 300
odp: Trzeba wziąć 300kg wody.

d.) 8%₀ * 5kg + 40%₀ * 5kg = 0,008 * 5kg + 0,04 * 5kg = 0,04kg +0,2kg = 0,24kg

0,24kg - x
10 kg - 100%

x = 2,4% = 24%₀

43 4 43
  • Użytkownik Zadane
2009-11-11T17:33:03+01:00
M.Bałtyckie-8%o (promili) = 0,8%
M.Czarne- 18%o(promili) = 1,8%
M.Śródziemne-38%o(promili) = 3,8%
M.Czerwone-40%o(promili) = 4%

a)Sól w 20kg wody Bałtyku

0,8% z 20kg = 0,16kg soli

Sól w 20kg wody M. Śródziemnego

3,8% z 20kg = 0,76kg soli

b) 4% z 15kg = 0,6kg soli 0,6kg>0,5kg

c) Tu obliczamy z proporcji

100kg wody - 1,8kg soli
x - 5,4kg soli
------------------------------

x = 540kg ÷ 1,8kg = 300kg

Trzeba wziąć 300kg (litrów) wody Morza Czarnego

d) zaw. soli w 5kg wody z Morza Bałtyckiego: 5 * 8 / 1000 = 0,04kg
zaw. soli w 5kg wody z Morza Czarnego: 5 * 18 / 1000 = 0,09kg
ilość soli po zmieszaniu wód: 0,09 + 0,04 = 0,13kg
p - szukany procent
10 * p / 100 = 0,13
10p = 13
p = 1,3
1,3% = 13promili
odp: Po zmieszaniu tych wód zasolenie by było równe 1,3%, czyli 13 promili.

13 3 13