Port Lulea leżący w północnej części Morza Bałtyckiego, jest zamarznięty prawie przez cztery miesiące w roku, a leżący na podobnej szerokości geograficznej port w Narwiku (nad Morzem Norweskim) nigdy nie zamarza.Wyjaśnij przyczynę tego zjawiska

3

Odpowiedzi

2009-11-11T17:32:34+01:00
W pobliżu portu w Narwiku przepływa ciepły prąd morski - Golfstrom, który nie dociera do portu Lulea (dlatego ono zamarza).
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-11T17:40:18+01:00
Dzieje się tak między innymi dlatego, iż nad Morzem Norweskim występuje prąd ciepły - płn. Atlantycki (Norweski), ów prąd przynosi ciepłe powietrze czym ociepla wody, sprawiając, że porty znajdujące się nawet poza kołem podbiegunowym nie zamarzają. Północnoatlantycki prąd podnosi temperaturę powietrza o co najmniej 5 stopni, dlatego granica lasów iglastych - tundry występuje daleko na północy. Na taki stan rzeczy wpływa także to, iż Bałtyk jest morzem słabo zasolonym, a wiadomo gdy większe zasolenie wód tym temperatura zamarzania jest mniejsza.
2009-11-11T17:49:05+01:00
Morze Bałtyckie jest morzem zamknietym i nie wystepuja tu prady morskie,a Morze norweskie jest morzem otwartym gdzie wystepuje silny prad morski(Golfsztorm) i dlatego woda tam nie zamarza