Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-11T17:52:14+01:00
Swój rozkwit osiągneła demokracja za czasów Peryklesa. Naczelna zasadą demokracji ateńskiej byla rownosc obywateli. Glos kazdego Atenczyka znaczyl tyle samo co na Zgromadzeniu Ludowym. Cztery razy w ciągu miesiąca na wzgorzu Pnyks zjawialo sie kilka tysiecy obywateli. Przez udzial w zdromadzeniu Atenczycy uczestniczyli w rzadach, zglaszajac wnioski, dyskutujac, glosujac. Na posiedzenie mogl przyjsc kazdy. Obrady przygotowywala i zalatwiala biezace sprawy rada pieciuset. Dzielila sie na 10 50-osobowych komisij. Codziennie drogą glosowania wybierano przewodniczacego komisi\ji, ktory przez 24h byl jakby ,,głowa panstwa ". Pod jego opieka znajdowala sie pieczesc panstwowa i klucze do skarbca. Niezwykle waznym organem wladzy byly sady, liczace 6000 czlonkow. Atenczycy wylaniali urzednikow droga losowania. Urzedy obsadzali amar\torzy, stale sie zmieniajacy, tworzac 10 -osobowe kolegia i poddawani stalej kontroli. Opuszczajac po roku swe stanowisko urzednik musial zlozyc sprawozdanie z dzialalnosci przed 500 sedziami, a kazdy obywatel mogl wowczas zlozyc zastrzezenia. Atenczycy znalezli sposob na pozbywanie sie politykow, ktorych dzialalnosc uznawano za szkodliwa dla panstwa. Raz w roku stawiano obywatelom pytanie czy ktorys z politykow zagraza ustrojowi aten. Gdy zebrani odpowiedzieli twierdzaco wowczas zwolywano spotkanie na Agorze. Wskazany przez wiekszosc z 6000 obywateli polityk musial oposcic kraj na 10 lat.
2 5 2
2009-11-11T17:53:45+01:00
1. Zakończył budowę murów obronnych.
2. Wzmocnił flotę, która zapewniała Ateńczykom panowania nad Morzem Śródziemnym i czerpania zysków z handlu.
3. Dbał o rozwój kultury.
4.Wprowadził, że dzień na zgromadzeniu ludowym jest płatny.

:)
1 3 1