Odpowiedzi

2009-11-11T17:57:43+01:00
1. Nowa stolica Sankt Petersburg, zakaz wznoszenia murowanych budynkow, zniszczenie tradycji Rosyjskich(zgolenie bród, ubieranie sie na wzor zachodni), reforma szkolna i administracyjna, wydanie gazety.
2. Powiekszenie wojska, wprowadzenie obawiazku szkolenia mezczyzn, przekształcenie Prus w oboz wojskowy.
11 2 11
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-11T18:16:01+01:00
Reformy przeprowadzone przez Piotra I :
a) obyczajowe: kazał zgolić brody bojarom i nosić zachodnie stroje, dopuścił kobiety do towarzystwa a niektóre nawet sam nauczał tańczyć, kazał opracować specjalny poradnika odpowiedniego zachowania przy stole
b) oświatowe: założył Akademię Nauk w Petersburgu, zakładał liczne szkoły (wojskowe, inżynieryjne, prawnicze, medyczne), wprowadzono nowy alfabet grażdankę.
c) wojskowe: powstanie regularnej armii lądowej wyposażonej w broń palną i artylerię (liczyła 350 tys. żołnierzy) oraz marynarkę wojenną, zmusił także szlachtę do dożywotniej służby wojennej
d) gospodarcze: budowa manufaktur działających na potrzebę wojsk - powstanie przemysłu pracującego głównie na potrzeby wojska : wytwarzanie armat, karabinów, mundurów. sprowadzenie do kraju z Zachodu wielu rzemieślników i inżynierów wojskowych, popierał i dbał o rozwój handlu
e) religijne: podporządkował sobie Kościół prawosławny – Cerkiew : car stanął na jego czele
f) administracyjne: dumę bojarską zastąpił senatem i kolegiami w których osadził swoich dawnych przyjaciół
g) terytorialne: podzielenie kraju na gubernie, a gubernie na prowincje, gubernatorzy podlegali bezpośrednio carowi.

reformy Fryderyka II Wielkiego:
a) wprowadził obowiązek uczęszczania do szkoły
b) poparł rozwój przemysłu i rolnictwa
c) rozbudował armię
d) zreformował sądownictwo
e) dbał o tolerancję religijną w kraju
f) ograniczył cenzurę
g) zakazał tortur
25 3 25