Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-11T22:13:04+01:00
Podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna aparatu kurczliwego w mięśniach poprzecznie prążkowanych. Obejmuje cały prążek ciemny (miozynowy) i dwie połówki prążków jasnych (aktynowych). W czasie skurczu filamenty aktynowe są wciągane pomiędzy filamenty miozynowe. S. uczestniczy w ślizgowym skurczu mięśnia poprzecznie-prążkowanego.
4 3 4
2009-11-11T22:13:57+01:00
Sarkomer - podstawowa jednostka czynnościowa mięśnia poprzecznie prążkowanego. Sarkomer jest podstawową jednostką kurczliwą (miofibryli). Pojedyncza komórka mięśni prążkowanych może zawierać do 100 000 sarkomerów. W czasie skurczu filamenty aktynowe są wciągane pomiędzy filamenty miozynowe. S. uczestniczy w ślizgowym skurczu mięśnia poprzecznie-prążkowanego.

jest w miarę po polsku, to jest biologia, nie wszystko da się tip-top zrozumieć ;)
3 3 3
2009-11-11T22:18:21+01:00
Sarkomer jest to podstawowa jednostka czynnościowa mięśni poprzecznie prążkowanych, gdzie 1 kom mięśni poprzecznie prążkowanych może zawierać do 100 000 sarkomerów. Jest kompleksem białek składających się z 2 filamentów:
- filamenty grube, składające się z miozyny i tytyny
- filamenty cienkie, składające się z aktyny troponiny
Znajdują się między liniami Z, które rozdzielają jedne sarkomery od drugich. W obrębie sarkometu wyróżniamy 2 prążki: prążek A (odcinki anizotropowe) prążek I (odc izotropowe). Średnia długość 2.5 µm (mikrometr)
6 2 6