Odpowiedzi

2009-11-12T14:26:29+01:00

Partenon a Panteon
Partenon to grecka świątynia Ateny-partenos(dziewiczej).Pochodzi z Vw.p.n.e. i jest dziełem m.in. wybitnego, greckiego rzeżbiarza, Fidiasza.
Jest on twórcą znajdującej się w świątyni Partenon pomieszczenia Cella.
Znajduje się tam wielki posąg ateny ze złota i kości słoniowej.
Panteon z kolej to rzymska świątynia wszystkich bóstw. Znajduje się na placu marsowym w mieście Rzym. Znajdują siętam posągi wszystkich, uznawanych przez rzymian bóstw.
7 4 7
2009-11-12T14:27:21+01:00
Partenon powstał w Starozytenej Grecji i jest to typowy peripteros-czyli budowala na planie prostokata otoczona kolumnada, panteon natomiast jest budowala na planie bentralnym-koła.No i panteon powstał oczywiscie w starozytnym Rzymie
3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T14:27:21+01:00
Panteon znajduje sie w Rzymie.
Panteon jest rotundą o średnicy 44 m i takiej samej wysokości. Przed wejściem do świątyni znajduje się dobudowany trzyrzędowy portyk 16 kolumn w porządku korynckim, z czego 8 ustawionych jest w pierwszym rzędzie. Wieńczy go tympanon, pod którym widnieje inskrypcja: M AGRIPPA L F COS TERTIVM FECIT, tzn. "Wzniesiony przez Marka Agryppę, syna Lucjusza, konsula po raz trzeci".

Natomiast Partenon miesci sie w Atenach.
Jest to klasyczne dzieło architektury attyckiej, łączące porządek dorycki z elementami jońskimi. Partenon wzniesiony został z marmuru pentelickiego na trzystopniowej podbudowie (stylobacie) w typie doryckiego peripterosu (8 na 17 kolumn) z płytkim pronaosem i opistodomosem o 6 kolumnach, na planie prostokąta.
46 1 46