Odpowiedzi

2009-11-12T15:35:57+01:00
Jądra produkują plemniki - meska komórka rozrodcza
jajniki komórke jajową - żęnskie komórka rozrodcza
9 4 9
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T15:37:16+01:00
Podobnie jak jajniki (których są odpowiednikami), jądra są składnikiem dwóch układów: rozrodczego (jako gonady) oraz endokrynnego (jako gruczoły dokrewne). Funkcje jąder, to:
- produkcja spermy (plemników)
- produkcja męskich hormonów płciowych (m.in. testosteronu)

Obie funkcje jąder, spermotwórcza i endokrynna znajdują się pod kontrolą hormonów produkowanych przez przedni płat przysadki:- -lutropiny
-folikulotropiny
11 4 11
2009-11-12T15:43:05+01:00
Jądra :
-w nich powstają komórki rozrodcze
- w najądrze dojrzewają i są przechowywane wytworzone plemniki
-wytwarzany jest tam specjalny płyn w którym są zawieszone plemniki
- wytwarzają androgeny (męskie hormony płciowe)
-testosteron w jądrze podtzrymuje pracę męskiego układu rozrodczego, i jest odpowiedzialny za rozwój plemników
-wytwarzane są gamety

Jajniki :
-dojrzewają tam komórki jajowe
-wytwarzane są gamety
- Ściany pęcherzyków wydzielają estrogeny
- Gdy dojdzie do zapłodnienia ciałko żółte zanika przekształcając się w tzw. ciałko białawe
- Progesteron – przygotowuje macicę do zagnieżdżenia zarodka

tyle pamietam z lekcji, myślę że się cos przyda :)
13 4 13