Zad. Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj związane z nim polecenie.

Fieas Fogg, główny bohater jednej z powieści Juliusza Vere'a postanowił w ciągu 80dni odbyć podróż dookoła świata. Wyruszył z Londynu 2 października 1872r. o godzinie 8:45 wieczorem, udając się na wschód - w stronę Suazu. Każdego dnia robił zapiski i przestawiał odpowiednio zegarek, mając świadomość przekraczania stref czasowych. Wracając do Londynu, zapisał w dzienniku: 80 dzień podróż - 21 grudnia godzina 8.50 wieczór. Z zapisków wynikało, że przedsięwzięcie nie udało się. Bohater spóźnił się o pięć minut. Nasz podróżnik był jednak w błędzie. Przebył do celu 20grudnia, czyli całą dobę wcześniej niż sądził.



Polecenie: Wytłumacz, w jaki sposób doszło do tej pomyłki.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T17:00:44+01:00
Podróżnik- Fileas Fogg, dotarł na miejsce o dobę wcześniej, ponieważ gdy przekroczył międzynarodową linię zmiany daty, nie zmienił jej.
Bohater szedł ku słońcu, tym samym dni skracały się o 4 minuty, tyle razy ile stopni przebył w tym kierunku. Więc jeśli pomnożymy to przez 365stopni Ziemi przez 4 minuty daje nam 24 godziny, czyli jedną dobę, tą którą zyskał bohater. Jest to związane z ruchem obrotowym Ziemi, który odbywa się od zachodu na wschód.
1 5 1
  • RvDY
  • Rozwiązujący
2009-11-12T17:23:21+01:00
W czasie podróży przestawił zegarek a po powrocie zapomniał.
<po co się rozpisywać?:)>