Odpowiedzi

2009-11-12T17:02:12+01:00
Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki to obraz namalowany na płótnie o wymiarach 426 x 987 cm, znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Niezwykłe są losy obrazu. Pierwszy szkic dzieła powstał w 1872 roku. W 1875 Matejko przystąpił do malowania Bitwy pod Grunwaldem. W tym celu sprowadził z Francji grube płótno, które utkane było bez szwu. Pod koniec 1876 roku Matejko przerwał pracę nad obrazem z powodu kłopotów rodzinnych. Następnego roku zabrał się do pracy, i tak ukończył obraz w 1878 roku. 28 września 1878 r. odbyła się pierwsza prezentacja obrazu. Na wystawę przybyły tłumy ludzi, które oglądały z wielkim zachwytem przedstawiony obraz. W 1880 roku dzieło zostało wystawione na wystawie w Paryżu. 22 lata później tj. 1902 roku płótno znalazło się w warszawskiej Zachęcie. Podczas I wojny światowej przechowywano je w Moskwie. W 1922 roku obraz wrócił do Warszawy, a w 1938 został przewieziony do muzeum w Lublinie. Jednak dwa lata później władze hitlerowskie zajęły budynek galerii, dlatego obraz ten zakopano w szopie Taborów Miejskich. Płótno przeleżało pod ziemią nietknięte, mimo że okupanci wyznaczyli za wydanie miejsca ukrycia obrazu dużą nagrodę. W 1945 płótno przewieziono do stolicy, do Muzeum Narodowego, gdzie znajduje się do dzisiejszego dnia.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T17:03:20+01:00
Na srodku obrazu widzimy rycerza na koniu, który ubrany jest czerwony żupan i ma mitrę na głowie. W rozpostartych i podniesionych do góry rękach trzyma miecz i tarczę. Jest bez pancerza i hełmu. A na koniu pedzi bez trzymania. Jest to litewski Ksiaże Witold.
Z lewej strony obrazu znajduje się mistrz krzyżacki Ulrich von Jungingen. Jest on ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi.Wsród tłumu na obrazie znajduje się też wiele postaci historycznych walczacych zarówno po stronie polskiej jak i po stronie krzyżackiej. U boku ginącego Mistrza krzyżackiego widać brodatego starca. Jest to komtur elbląski Werner Thettingen.
Na środku, w dole obrazu leży martwy rycerz Lichtenstein.Na przedzie widać wąsatą postac rycerza w zbroi, który jedna noga stoi na ziemi, a drugą nogę postawił na powalonym przeciwniku. Podniusł do góry miecz, by zadac smiertelny cios wrogowi – Henrykowi, komturowi tucholskiemu.


Jest stroche błędów xD chyba ;P
1 5 1
2009-11-12T19:07:27+01:00
-Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki to obraz namalowany na płótnie
-Ma wymiary 426 x 987 cm
-znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie
-Pierwszy szkic dzieła powstał w 1872 roku
-W 1875 Matejko przystąpił do malowania Bitwy pod Grunwaldem
-Pod koniec 1876 roku Matejko przerwał pracę nad obrazem z powodu kłopotów rodzinnych
-Następnego roku zabrał się do pracy, i tak ukończył obraz w 1878 rok
-28 września 1878 r. odbyła się pierwsza prezentacja obrazu
- W 1880 roku dzieło zostało wystawione na wystawie w Paryżu
-22 lata później tj. 1902 roku płótno znalazło się w warszawskiej Zachęcie
-W 1922 roku obraz wrócił do Warszawy, a w 1938 został przewieziony do muzeum w Lublinie
-jednak dwa lata później władze hitlerowskie zajęły budynek galerii, dlatego obraz ten zakopano w szopie Taborów Miejskich