1.na którym południku słońce góruje o 14:00 czasu uniwersalnego
2.na którym południku góruje słonce , jeżeli w Rio de Janeiro jest 9 : 30 czasu słonecznego
3.Która godzina czasu słonecznego jest w Barcelonie w momencie górowania słońca w Gdyni.
4.Którą godzinę urzędową wskażą zegary w Barcelonie w momencie odgrywania Hejnału Mariackiego W Krakowie
5.Które obszary na Ziemi najwcześniej świętują nadejście nowego roku ? Wyjaśnij , dlaczego tak się dzieje.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T19:21:04+01:00
Zad 1
gdy jest godzinna 14 : 00 czasu UT uniwerslnego) zakladamy ze jest to południk 0 (bo stefa czasowa 0 rozciaga sie przez szereg południków) sama zobacz to na mapie
ale zakładamy ze jest to południk 0
dT = 14:00 - 12:00 = 02 : 00 = 2*15 = 30
jest to południk 30 W tam góruje Slonce
zad 2
W Rio jest godzina 09:30
Rio = 43,2 W
do godziny 12 nam brakuje 12-9,5 = 2,5 godziny czyli musimy pomnozyc przez 15 st = 37,5 stopnia w( w mierze stopniowej)
dł= 43,2 - 37,5 = 5,7 W
na południku 5,7 W
zad 3
Gdynia = - 18,65 E
Barcelona = 2,13 W
różnica katowa to 2,13-(-18,65)=20,78 st
zmieniamuy na godziny czyli dzielimy przez 15 otrzyujemy 1,38 godziny
gdynia 12:00 -1,38 = 10,61 , Barcelona =10:36:52
zad 4
BArcelona i Kraków leza w tej samej strefie czasowej a wiec
urzedowo obowiazuje ten sam czas czyli godzina 12
zad 5
ziemia obraza sie z zachodu na wschód a wiec najwczesniej Nowy Rok witamy na południku 180 st miedzynarodowa zmiana daty. Nie przebiega ona dokładnie po południku 180 juz nie pamietam jka bo p isze to z głowy ale spojrz na mape znajdziesz wyspy arpichelagu.
w Polsce urzedowa jest wówczas godzina 13 kiedy na Ziemi rozpoczyna sie Nowy Rok

pozdrawim Spunti:)
jsli bedziesz miala jakies pytania napisz na e-maila lub gg
1 5 1
2009-11-12T20:06:53+01:00
1:gdy jest godzinna 14 : 00 czasu uniwerslnego zakladamy ze jest to południk 0, rozciąga sie przez szereg południków, ale zakładamy ze jest to południk 0
dT = 14:00 - 12:00 = 02 : 00 = 2*15 = 30
jest to południk 30 W tam góruje Slonce

2.W Rio jest godzina 09:30
Rio de Janeiro = 43,2 W
do godziny 12 nam brakuje 2,5 h,czyli musimy pomnozyc przez 15 stopni,a to = 37,5 stopnia
dł= 43,2 - 37,5 = 5,7 W
na południku 5,7 W

3.Gdynia = - 18,65 E
Barcelona = 2,13 W
różnica katowa to 2,13-(-18,65)=20,78 st
zmieniamuy na godziny czyli dzielimy przez 15 otrzyujemy 1,38 godziny
gdynia 12:00 -1,38 = 10,61 , Barcelona =10:36:52

4.Barcelona i Kraków leza w tej samej strefie czasowej, dlatego
urzedowo obowiazuje ten sam czas czyli godzina 12:00

5.ziemia wykonuje obrot z zachodu na wschód a wiec najwczesniej Nowy Rok witamy na południku 180 stopni mie. Gdy na południku 189 st. zaczyna sie Nowy Rok to w Polsce jest godz. 13:00 czasu urzędowego.
1 5 1
2009-11-12T20:11:14+01:00
1:gdy jest godzinna 14 : 00 czasu uniwerslnego zakladamy ze jest to południk 0, rozciąga sie przez szereg południków, ale zakładamy ze jest to południk 0
dT = 14:00 - 12:00 = 02 : 00 = 2*15 = 30
jest to południk 30 W tam góruje Slonce

2.W Rio jest godzina 09:30
Rio de Janeiro = 43,2 W
do godziny 12 nam brakuje 2,5 h,czyli musimy pomnozyc przez 15 stopni,a to = 37,5 stopnia
dł= 43,2 - 37,5 = 5,7 W
na południku 5,7 W

3.Gdynia = - 18,65 E
Barcelona = 2,13 W
różnica katowa to 2,13-(-18,65)=20,78 st
zmieniamuy na godziny czyli dzielimy przez 15 otrzyujemy 1,38 godziny
gdynia 12:00 -1,38 = 10,61 , Barcelona =10:36:52

4.Barcelona i Kraków leza w tej samej strefie czasowej, dlatego
urzedowo obowiazuje ten sam czas czyli godzina 12:00

5.ziemia wykonuje obrot z zachodu na wschód a wiec najwczesniej Nowy Rok witamy na południku 180 stopni mie. Gdy na południku 189 st. zaczyna sie Nowy Rok to w Polsce jest godz. 13:00 czasu urzędowego.
1 5 1