Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-12T19:05:16+01:00
-Tlenki obojętne, czyli nie reagujące ani z kwasami, ani z zasadami.
-Tlenki zasadowe, czyli tlenki reagujące z kwasami, a nie reagujące z zasadami. W reakcji z kwasem powstaje sól,
-Tlenki kwasowe, czyli tlenki reagujące z zasadami, a nie reagujące z kwasami. Do najważniejszych tlenków kwasowych należą: SO2, SO3, N2O3, N2O5, P2O5, CO2, SiO2, CrO3, Mn2O7
- Tlenki amfoteryczne, czyli tlenki reagujące zarówno z zasadami jak i z kwasami.
Produktem każdej z tych reakcji jest sól, inna w przypadku rozpuszczania w kwasie
2009-11-12T19:14:12+01:00
Napisze o TLENKACH bo nie wiem czy chodzi o tlen czy tlenki

Tlenki podzielone są na tlenki:
-metali (np. potasu, wapnia, glinu, żelaza (II) i (III))
-niemetali (np. węgla (II) i (IV), siarki, fosforu i wodoru)

Zastosowanie przykładowych tlenków:
- tlenek żelaza (III) - jest głównym składnikiem pigmentu stosowanego m.in. do produkcji farb i lakierów oraz wyrobów ceramicznych;
- tlenek wapnia - zwany wapniem palonym, jest ważnym surowcem budowlanym. Znalazł również zastosowanie do produkcji nawozów sztucznych;
- tlenek glinu - minerał znany pod nazwą korund, po rozdrobnieniu jest używany jako materiał ścierny
- tlenek rtęci (II) - jest stosowany do produkcji pigmentów i środków dezynfekcyjnych;
- tlenek cynku - znalazł szerokie zastosowanie do produkcji leków, maści, zasypek i pudrów oraz jako dodatek do mydeł, kremów, szminek
- tlenek krzemu (IV) - składnik piasku, skał i gleb, jest obok wody tlenkiem najbardziej rozpowszechnionym w przyrodzie. Jest stosowany do produkcji szkła, w budownictwie jako surowiec do produkcji betonu i ceramiki budowlanej;
- tlenek siarki (IV) - jest jednym z podstawowych surowców w przemyśle chemicznym. Znalazł zastosowanie również jako środek bielący i dezynfekcyjny
1 5 1