Odpowiedzi

2009-11-12T19:51:31+01:00
Wzór na połączenie równoległe oporników

Rz= 1/R1+1/R2+1/R3+ ... 1/Rn

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-12T20:02:26+01:00
Oporniki oznaczam
R1 do R6(te pod sobą) pomijając resztę są połączone równolegle
czyli 1/R(z 1-6)= 1/R1 + 1/R2 +1/R3 + 1/R4 +1/R5 +1/R6
1/R(z 1-6) =1/R(1-6)

teraz dwa pod sobą oznaczam jako R7 i R8, są one połączone równolegle
Rz(7,8)= R7*R8/(R7+R8)

Pozostał na rysunku po prawej R9

Patrząc teraz na rysunek mamy trzy oporniki połączone szeregowo
R całkowity= R(z 1-6) + Rz(7,8)+ R9
i to na tyle( zrób sobie rysunek)
np.dla R=1 to będzie
R1-6=1/6=0,16666
R7,8=0,5
R9=1
suma to Rc=1,6666 oma
2009-11-12T20:02:19+01:00
R₆ - opór zastępczy gałęzi z sześcioma opornikami
1/R₆ = 1/R razy 6 = 6/R
R₆ = R/6
R₂ - oporność zastępcza z dwoma opornikami
1/R₂ = 2/R
R₂ = R/2
Rz - oporność zastępcza całego układu = R/6 + R/2 + R = 20R/12 =
= 1 i 2/3R