Jaki kolor oczu będzie miało dziecko jeżeli matka ma barwę niebieską a ojciec brązową. Podaj genotypy obu rodziców i genotyp dziecka. Podaj prawdopodobieństwo w procentach(barwa oczu dziecka). Przedstaw rozwiązanie za pomocą szachownicy genetycznej.

3

Odpowiedzi

  • Elea
  • Początkujący
2009-11-12T20:05:41+01:00
Są 2 możliwe rozwiązania:
1) P matka nn X ojciec BB
gamety n n B B
F1

B B
n Bn Bn 100% dzieci z oczami brązowymi
n Bn Bn

2. P matka nn x ojciec Bn
gamety n n B n
F1

B n
n Bn nn
n Bn nn 50 % dzieci z oczami brązowymi
50% dzieci z oczami niebieskimi

Nie wiem czy wy w szkole tak to robicie, w każdym razie nasza Pani od biologii tak zawsze to z nami robi :)
2009-11-12T20:19:43+01:00
Bb- niebieskie oczy
BB- brązowe oczy

P: BB x bb

F₁: Bb Bb Bb Bb

=genotyp 4:0 Dzieci bd mieć brazowe oczy (wszystkie)


Wszystkie ich dzieci bd miały heterozygoty z genem dominującym wywołującym brazowe oczy. Jednak dla mnie jest za mało danych bo nie ma podanej danej jaki kolor miała babcia lub dziadek (rodzic rodzica). Jeśłi byłoby to podane to jeden z rodziców bd heterozygotą i bd inne wyniki, ale z tych danych co tu podałaś tak wyjdzie.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T20:49:27+01:00