Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-12T20:13:38+01:00
Mówić lakonicznie- mówić ściśle i na temat
Wrócić z tarczą- zwyciężyć
Wrócić na tarczy- przegrać, zostać zwyciężonym
1 4 1
2009-11-12T20:14:19+01:00
Mówić lakonicznie - mówić krótko, zwięźle i na temat. bez zbędnych słów.
wrócić z tarcza lub na tarczy - zwyciężyć spektakularnie albo przegrać dotkliwie, bez możliwości innego rozstrzygnięcia. czyli wygrać albo przegrać. ;]
1 5 1
2009-11-12T20:15:25+01:00
Spartanie słynęli z umiejętności wyrażania swoich myśli w bardzo krótki, zwięzły sposób. Lakonia to kraina, w której położona była Sparta. stąd pochodzi określenie "wypowiedź lakoniczna", czyli krótka, trafna, ale treściwa.

wrócić z tarczą lub na tarczy - to ze starożytności, kobieta wojownika zwracała sie do niego by wrocił z wojny z tarcza, lub na tarczy, to miało oznaczać, ze ma wrócic jako zwyciezca [ ci, którzy uciekali z pola bitwy odrzucali tarczę, która przeszkadzała w ucieczce] lub jako poległy bohater - był wowczas transportowany na swojej tarczy
1 4 1