1. Podaj po tzry przykłady zmaczenia roślin okrytonasiennych w przyrodzie i życiu człowieka.
2. NaPISZ jaką funkcję pełni okwiat.
3. Wyjaśnij skąd pochodzi nazwa ,,rośliny okrytozalążkowe''
4. Wyjaśnij różnice między zalyleniem a zapłodnoeniem .
5. Wpisz obok funkcji odpowiednie nazwy elementów budowy nasienia.
chroni zarodek- ............................
jest substancją odżywczą dla zarodka - ....................
rozwija się z niego młoda roślina - ........................
POMÓŻCIE PLIS!

2

Odpowiedzi

2009-11-12T23:05:52+01:00
1. ozdoba, kształtują warunki życia, wytwarzają tlen i pochłaniają CO2, początkowe ogniwo łańcucha pokarmowego, kosmetyki, używane do wyrażania uczuć.
2. okwiat wabi owady u roślin owadopylnych, chroni słupkowie i pręcikowie.
3. owocolistki zrastają się i szczelną ścianą otaczają znajdujące się na nich zalążki
4. zapylenie jest to przeniesie ziarna pyłku z pręcika na okienko zalążka, a zapłodnienie jest to powstanie z komórki wegetatywnej łagiewki, a z generatywnej dwóch gamet męskich, jedna z nich łączy się z komórką jajową tworząc zygotę a z niej powstanie zarodek czyli sporofit.
5. łupina nasienna
prabielmo inaczej bielmo pierwotne
ziarno
26 3 26
Najlepsza Odpowiedź!
  • kh24
  • Rozwiązujący
2009-11-12T23:08:38+01:00
1. Znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i życiu:
- kształtują warunki życia na ziemi,
- pochłaniają dwutlenek wegla a wytwarzają tlen,
- chronią glebę przed erozją,
- są źródłem pokarmu,
- dostarczają substancji leczniczych.

2. Okwait składa się z:
- płatki korony,
- słupek,
- pręciki,
- zalążnia,
- dno kwiatowe,
- działki kielicha.

Okwiat pełni funkcję ochronną i chroni kwiat przed uszkodzeniami a także wabi owady.

3. Nazwa rośliny okrytozalążkowe wzięła się stąd, że ich zalążki czyli nasiona są okryte dodatkowo tkanką miękiszową, która zwana jest też owocnią i chroni nasiona przed uszkodzeniami. Na przykład budowa jabłka kiedy przekroimy je na pół w środku mamy nasiona, okrywa je owocnia (czyli ta część jadalna) i okrywa to jeszcze skórka. Przykładami roślin okrytozalążkowych: ogórek, pomidor, jabłko, gruszka

4. ZAPYLENIE to przeniesienie ziarna pyłku na słupek kwiatu a ZAPŁODNIENIE to połączenie się komórki meskiej i żeńskiej.

5. chroni zarodek- owocnia
jest substancją odżywczą dla zarodka -
rozwija się z niego młoda roślina - zalążek
99 4 99