1# Zaznacz prawdziwe zdania
1 tylko bogaci ateńczycy mogli sprawować urzędy
2 Sciany atenskich domów wznoszono z nietrwałych materiałów
3 kobiety posiadały w atenach wszystkie prawa obywatelskie
4 Nioewolników wykorzystywano jako pomoc domową i do prac w kopalniach
5 Do aten sprowadzono zboże znad Morza czarnego
6 na decyzje zgromadzenia ludowego często wpływali demogodzy
2# wykreśl nieprawidłowe
1teny połorzone są w krainie nazywanej tracją czy attyką
2emokracja została wprowadzona w atenach w 4 w p.n.e. czy 6w p.n.e.
3 Najwarzniejszą rolę w ateńskiej polis pełnili demagodzyczy staterzy którzy dowodzili flotą i armią
4 Długie mury łączyły z partenonem czy portem w pireusie
5 najwarzniejsze uroczystoście religijne ateńczycy oranizowali na ogorze czy akropolu
3#Na podstawie słownika frazeolicznego naisz co obecnie oznaczają podane wyrarzenia i zwroty Wyjaśnij ich pochodzenie???
a)spartańskie warunkki
b) muwić lajkonicznie
powrócić z rarczą

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-13T14:57:55+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-13T15:03:59+01:00
Zad 1
1- F
2- P
3- F
4- P
5- P
6- P

zad 2 wykreśl
1- Tracją
2- IV w p.n.e.
3- demagodzy
4- portem
5- agorze

zad 3

a)spartańskie warunki - ciężkie, surowe warunki, pozbawienie. W takich warunkach wychowywali się żołnierze spartańscy.
b) mówić lakonicznie - mówić zwięźle, krótko, bez zbędnych określeń. Takiej mowy uczono żołnierzy w starożytnej Sparcie.
c) powrócić z tarczą - w starożytnej Sparcie wśród żołnirzy panowała zasada, wrócić z tarczą lub na tarczy. Chodzi o to, że żołnierz albo zginie - wróci na tarczy, lub zwycięży - wróci z tarczą.
1 5 1