Odpowiedzi

2009-11-13T15:40:37+01:00
Elżbieta Angela Małgorzata Bowes-Lyon (en. Elizabeth Angela Marguerite Bowes-Lyon, ur. 4 sierpnia 1900 w Londynie, zm. 30 marca 2002 w Windsorze), królowa Wielkiej Brytanii i cesarzowa Indii jako żona Jerzego VI, matka królowej Elżbiety II, jedna z najpopularniejszych osób z brytyjskiej rodziny królewskiej. Była czwartą córką (i dziewiątym dzieckiem z dziesięciorga) Claude'a Bowes-Lyona, 14. hrabiego Strathmore i Kinghorne, oraz Cecilii Cavendish-Bentinck, córki Charlesa Cavendish-Bentincka. Odegrała ważną rolę w podtrzymywaniu morale Brytyjczyków podczas II wojny światowej. Adolf Hitler nazywał ją "najniebezpieczniejszą kobietą na świecie". W zorganizowanym w 2002 r. plebiscycie na 100 najwybitniejszych Brytyjczyków królowa Elżbieta zajęła 61. miejsce.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-13T16:44:51+01:00
Królowa Jadwiga jest jedną z najlepiej znanych władczyń Polski. Zawdzięcza to swojej urodzie oraz opinii jednej z najbardziej wspaniałomyślnych władców. Wiemy, że gdy przyjechała do Polski miał niespełna 11 lat i już wtedy zapowiadała się jako przepiękna królowa.
Miała ona smukłą posturę wysmukłą, lecz dobrze zbudowaną.,,(…) Wszystkie oczy spoczęły teraz z miłością na tym cudnym obliczu, któremu ni złoto ni drogie kamienie nie mogły przydać ozdoby.” Ten fragment krzyżaków Henryka Sienkiewicza uosabia nam jak piękna, i zdumiewająca musiała być jej uroda. Nie była to jednak jedyna cecha polskiej królowej.
Ta osoba malowała się w oczach poddanych jako niemal święta.,,(…)Nikt nie wątpił, że ma naprawdę przed sobą świętą, której obrazy będą zdobiły z czasem ołtarze kościelne.” Opisuje ją Henryk Sienkiewicz. Była niemal idealnym władcą, który przedkłada dobro państwa nad swoje przyjemności, czy nawet życie. Możemy to zauważyć w jej postępowaniu. Gdy zamiast wyjść za mąż za swojego prawdziwego ukochanego postanowiła w celach politycznych wyjść za Władysława Jagiełło, którego prawdopodobnie nie kochała. Nie skąpiła swoim poddanym nigdy niczego, z chęcią oddawała swoje klejnoty i bogactwa na rzecz uniwersytetu krakowskiego jak i biednych. W historii Mariana Orłonia i Jana Tyszkiewicza,,Stopka królowej Jadwigi” widzimy jak bardzo hojna i wielko duszna była królowa Jadwiga. Według opowiadania na kamieniu odbiła się jej stopka, co można uznać za cud. Obrazuje nam to jakim bóstwem była otoczona dla poddanych. We fragmencie Krzyżaków słyszymy, że ona jedna nawróciła więcej pogan niż wszystkie brutalne wyprawy krzyżowe. Wiodła życie pokutnicze i nadzwyczaj skromne n p. zakrywała własną twarz, aby nie być zbyt pyszną. To do niej przychodzili mieszczanie i chłopi prosząc o łaski boże; była otoczona taką czcią, że nie rzadko przypisywano jej cuda.
Nic dziwnego, że jej osoba była znana niemal całej europie, a urodę jej i świątobliwość opiewali minstrele i rozgłaszali posłowie niemieccy. Kochał ją bez wyjątku cały naród, a ona kochała go. Taka królowa to najlepsze, co mogłobysię przytrafić w Polsce wtedy i dziś.
17 3 17