Pan Jan kupił roczne obligacje skarbowe.Oblicz za jaką kwotę pan Jan kupił obligację jeżeli po roku odsetki wynosiły 425,25 zł już po odliczeniu 19-procentowego podatku od odsetek, a roczne oprocentowanie było równe 2,5%

plis pomocy
A jesli było by to możliwe to zróbcie to za pomocą proporcji.Ale to nie konieczne:)
Prosze pomózcie

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-13T16:12:53+01:00
425,25 – 81%
x – 100%

425,25*100/81=525 zł

525- 2,5%
X – 100%

525*100 /2,5=21000
1 5 1
2009-11-13T16:15:54+01:00
425,25zł - odsetki po odliczeniu 19% podatku
2,5% - oprocentowanie
1 rok - czas

x-19%x=425,25
x-0,19x=425,25
0,81x=425,25 /:0,81
x=525 - odsetki bez podatku

d=kpt/100
525=k*2,5*1/100
525=2,5k/100 /*100
52500=2,5k /:2,5
k=21000 - kapitał

odp. Pan Jan kupił obligację za 21 000 zł
2 4 2
2009-11-13T16:20:05+01:00
81%-425,25zł
1%-5,25zł
100%-525zł tyle wynosza odsetki
2,5%-525zł
0,5%-105zł
1%-210zł
100%-21000zł
Odp za obligacje zapłacił 21000zł

1 4 1