Dwa autobusy wyruszają z tego samego miejsca postoju w dwóch rożnych kierunkach i po przebyciu swojej trasy wracają na miejsce startu. Pierwszy autobus wraca po 3 godzinach i 15 minutach i wyrusza ponownie w drogę po 15 minutach postoju. Drugi autobus wraca po 4 godzinach i 50 minutach i wyrusza po 25 minutach postoju. Oba autobusy wyruszyły z miejsca postoju o godz. 5.10. O której godzinie najwcześniej autobusy wyrusza ponownie jednocześnie z miejsca postoju?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-13T22:54:47+01:00
Dwa autobusy wyruszają z tego samego miejsca postoju w dwóch rożnych kierunkach i po przebyciu swojej trasy wracają na miejsce startu. Pierwszy autobus wraca po 3 godzinach i 15 minutach i wyrusza ponownie w drogę po 15 minutach postoju. Drugi autobus wraca po 4 godzinach i 50 minutach i wyrusza po 25 minutach postoju. Oba autobusy wyruszyły z miejsca postoju o godz. 5.10. O której godzinie najwcześniej autobusy wyrusza ponownie jednocześnie z miejsca postoju?

3h 15min = 195min
195min +15min = 210min - czas pierwszego autobusu

4h 50min = 290min
290min+25min=315min - czas drugiego autobusu

Obliczmy NWW (Największy wspólny dzielnik)
210,315|3
70 ,105|5
14 , 21 |7
2 ,3 |2
1 ,3 |3
1

NWW(210,315)=3*5*7*2*3=630
630 min- czas po którym autobusy wspólniw wyruszą z miejsca postoju
630min=10h30min
5.10 + 10h30min= 15.40

O 15.40 Autobusy znowu razem wyrusza z miejsca postoju!
52 4 52
2009-11-13T22:56:33+01:00
1aut 3h15min+15min=3h30min
2aut 4h50min+25min=5h15min

3h30'
7h
10h30'@
14'
17h'30
21h@

5h15'
10h30'@
15h45'
21h@
2 1 2
2009-11-14T00:15:46+01:00
Wykonanie jest proste wystarczy jak widać na schemacie dodawać ilość godzin i minut (tras i postojów) do siebie aż wyjdzie taka sama godzina...

Link do schematu wykonania zadania (ja go wykonałem czyli nie jest z jakiejś strony ściągnięty):

http://img36.imageshack.us/img36/7895/zadaniej.png

Myślę, że pomogłem ;)
6 2 6