Odpowiedzi

2009-11-14T11:05:30+01:00
U mszaków dominuje gametofit czyli pokolenie rozmnażające się przez gamety w tym przypadku wieloletnie. Mech płonnik jest rośliną dwupienną na osobniku męskim rozwija się plemnia z plemnikami, a na żeńskim rodnia. Gdy plemniki dojrzeją w obecności wody przenoszone są do rodni gdzie komórka jajowa zostaje zapłodniona i z niej wyrasta zarodnia w kształcie puszki,- jest to sporofit pokolenie rozmnażające się przez zarodniki gdy dojrzeje wysypują sie z niej zarodniki, powiane przez wiatr osadzają się w glebie i powstaje z nich splątek, a następnie dorosły osobnik.
U paprotników (skrzypy, widłaki, paprocie) dominuje sporofit z tyłu na końcu listka w kupkach zgromadzone są zarodniki, gdy dojrzeją wysypują się i osadzają w glebie z nich rozwija się przedrośle-gametofit z plemnią i rodnią tam dochodzi do zapłodnienia i powstaje osobnik dojrzały
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-14T11:07:24+01:00
Główne cechy przemiany pokoleń u mszaków:

1. Rozmnażanie płciowe i bezpłciowe;
2. Rozmnażanie zachodzi w środowisku wodnym;
3. Gametofit jest formą dominującą nad sporofitem;
4. Sporofit nie jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania, nie może przeprowadzać procesu fotosyntezy;
5. Gametofit jest rośliną wieloletnią, sporofit żyje krótko, ginie po wysypaniu zarodników.



U paprotników:

1. Sporofit jest samodzielną, wieloletnia, dominującą rośliną.
2. Gametofit jest przedroślem krótko żyjącym, drobnym.
3. Proces płciowy zachodzi tylko w obecności wody.
4. Sporofit jest zróżnicowany na organy: liście, łodygę i korzeń.
5. Sporofit może wykształcać zróżnicowane spory.
13 4 13