Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-14T11:25:01+01:00
Pokrój

Jest to kształt kryształów charakterystyczny dla danego minerału.

Wyróżniamy pokrój:

* Izometryczny

* Słupkowy

* Igiełkowy

* Włóknisty

* Tabliczkowy

* Blaszkowy





Barwa

Jest uzależniona od tego, jaką część widma światła białego absorbuje badany minerał.

* Bezbarwne

* Zabarwione

* Barwne



Rysa

Jest to barwa sproszkowanego minerału.

* minerały barwne mają rysę barwną

* minerały bezbarwne i zabarwione maja rysę białą



Połysk

Jest to zdolność minerału do odbijania światła.

Wyróżniamy minerały o połysku:

* metalicznym

* diamentowym

* jadwabistym

* szklistym

* matowym (brak połysku)





Łupliwość

Jest to zdolność minerału do pękania wzdłuż równoległych płaszczyzn

pod wpływem uderzenia lub nacisku.

Łupliwość może być:

* doskonała

* bardzo dobra

* wyraźna

* niewyraźna

Niektóre minerały nie wykazują łupliwości (np. kwarc).





Przełam



Powstaje wtedy, gdy minerał pęka pod wpływem uderzenia wzdłuż

nierównych powierzchni.

Łupliwość może być:

* nierówny

* muszlowy

* zadziorowaty

* ziemisty





Twardość

Jest to opór, jaki stawia minerał próbującemu go zarysować ostrzu.

Najczęściej określamy twardość względną minerału w oparciu o skalę Mohsa.

2009-11-14T11:25:20+01:00


Pokrój

Jest to kształt kryształów charakterystyczny dla danego minerału.

Wyróżniamy pokrój:

Izometryczny

Słupkowy

Igiełkowy

Włóknisty

Tabliczkowy

Blaszkowy





Barwa

Jest uzależniona od tego, jaką część widma światła białego absorbuje badany minerał.

Bezbarwne

Zabarwione

Barwne



Rysa

Jest to barwa sproszkowanego minerału.

minerały barwne mają rysę barwną

minerały bezbarwne i zabarwione maja rysę białą



Połysk

Jest to zdolność minerału do odbijania światła.

Wyróżniamy minerały o połysku:

metalicznym

diamentowym

jadwabistym

szklistym

matowym (brak połysku)





Łupliwość

Jest to zdolność minerału do pękania wzdłuż równoległych płaszczyzn

pod wpływem uderzenia lub nacisku.

Łupliwość może być:

doskonała

bardzo dobra

wyraźna

niewyraźna

Niektóre minerały nie wykazują łupliwości (np. kwarc).





Przełam



Powstaje wtedy, gdy minerał pęka pod wpływem uderzenia wzdłuż

nierównych powierzchni.

Łupliwość może być:

nierówny

muszlowy

zadziorowaty

ziemisty





Twardość

Jest to opór, jaki stawia minerał próbującemu go zarysować ostrzu.

Najczęściej określamy twardość względną minerału w oparciu o skalę Mohsa.



cieszę sie, że mogłam pomóc. pozdrawiam :-)
2009-11-14T11:29:16+01:00
Cechy minerałów:
1.Pokrój
Jest to kształt kryształów charakterystyczny dla danego minerału.
2.Barwa
Jest uzależniona od tego, jaką część widma światła białego absorbuje badany minerał.
3.Rysa
Jest to barwa sproszkowanego minerału.
4.Połysk
Jest to zdolność minerału do odbijania światła.
5.Łupliwość
Jest to zdolność minerału do pękania wzdłuż równoległych płaszczyzn pod wpływem uderzenia lub nacisku. (Niektóre minerały nie wykazują łupliwości (np. kwarc).
6.Przełam
Powstaje wtedy, gdy minerał pęka pod wpływem uderzenia wzdłuż nierównych powierzchni.
7. Twardość
Jest to opór, jaki stawia minerał próbującemu go zarysować ostrzu.