Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-14T15:08:43+01:00
To truizm, że Polacy są zafascynowani Egiptem – w 2007 roku kraj nad Nilem odwiedziło 335 tysięcy z nich! Ale jest to tendencja ostatnich lat. Pierwsi Polacy dotarli do Egiptu na przełomie XV/XVI wieku – były to pojedyncze wizyty, najczęściej związane z podróżą do Ziemi Świętej, a Aleksandria była miejscem przesiadki. W najnowszej książce dra Hieronima Kaczmarka można zapoznać się z pierwszymi relacjami Polaków z Egiptu aż do wybuchu I Wojny Światowej.

Mimo że książka nie jest objętościowo długa, jej lektura zajmuje dość dużo czasu. Roi się w niej od dziesiątek nazwisk rodaków. Niektórzy ukazują się na kartach tylko raz, nawet w jednym zdaniu, gdyż nie posiadamy o nich więcej informacji – tylko tyle, że byli kiedyś w Egipcie. I to jest chyba najmocniejsza strona tej publikacji. Autor naprawdę wykonał olbrzymią pracę, próbując zebrać absolutnie wszystkie wiadomości na temat obecności Polaków w Egipcie. Dlatego książka wymaga skupienia przy jej czytaniu i raczej nie nadaje się do „poduszki”. To po prostu praca naukowa z bardzo obszerną bibliografią i kompletnym indeksem bohaterów tej wielowątkowej opowieści. Dlatego łatwiej dzięki temu dotrzeć do pamiętników osób, których historia nas szczególnie zainteresowała.

Inną cechą, która rzuca się w oczy jest styl dra Kaczmarka przyrównany przez prof. Zawadzkiego do stosowanego przez historyków przełomu XIX/XX wieku. Wymusza on szczególne skupienie, a czasem nawet wertowanie słownika języka polskiego.

Polacy od dawien dawna uwielbiają podróże:

„A najwięcej nasz naród polski z przyrodzenia

Rad pątuje, bo zawsze chuć ma do chodzenia”
2009-11-14T15:11:15+01:00
Najpopularniejszym miejscem wyjazdów okazał się Egipt, podobnie jak w sezonie 2008. Według danych Fly.pl w ub.r. wakacje w kraju piramid stanowiły ponad 25 proc. sprzedaży ofert. W tym roku odnotowano nieznaczny spadek zainteresowania Egiptem wśród Polaków (22,2 proc. sprzedaży letniej). Kolejne pozycje w rankingu najczęściej wybieranych kierunków podróży w 2009 r. zajmują: Turcja (21 proc.), Grecja i Wyspy Greckie (18,6 proc.) oraz Tunezja (16 proc.). W ubiegłym roku na drugiej pozycji znalazła się Tunezja (18,5 proc.), a na trzeciej Turcja (14,7 proc.). Grecja z wynikiem 14,5 proc. zajmowała czwarte miejsce.

Kryzys gospodarczy i rosnące bezrobocie nie odbiły się w znaczący sposób na tegorocznych wyjazdach wakacyjnych. Średnia cena rezerwacji w 2009 r. była odrobinę niższa niż rok temu i wyniosła 4637 zł wobec 4761 zł w 2008 r.

Warto zauważyć wzrost popularności hoteli 4-gwiazdkowych kosztem hoteli 3-gwiazdkowych. W 2009 r. ponad 42 proc. klientów Fly.pl wybrało hotel 4-gwiazdkowy, niecałe 40 proc. – hotel z jedną gwiazdką mniej. Na hotel 5-gwiazdkowy zdecydowało się prawie 14 proc. turystów. W ub.r. hotele 3-gwiazdkowe wybierało 45 proc. turystów, 4-gwiazdkowe – 37 proc., a 5-gwiazdkowe – 13,5 proc. Poza tym wciąż wzrasta odsetek Polaków decydujących się na opcję all inclusive. W tym roku wybrało ją 69 proc. klientów Fly.pl, a jeszcze w 2008 r. było to 64 proc. Natomiast odsetek turystów decydujących się na dwa posiłki spadł z 30 proc. do 23 proc.

W 2009 r. Polacy częściej wybierali się na dłuższe wyjazdy wakacyjne. Rok temu 59,5 proc. klientów Fly.pl wybrało się na tygodniowy urlop, na dwa tygodnie – niecałe 36 proc. W tym roku w dwutygodniową podróż udało się 40 proc. turystów. Na tydzień wyjechało 55 proc.

Zarówno w 2008, jak i w 2009 r. wśród klientów Fly.pl najpopularniejszym touroperatorem był Neckermann. Ok. 12 proc. rezerwowanych wycieczek pochodziło z jego oferty. Kolejne miejsca na liście pięciu najczęściej wybieranych touroperatorów ulegały zmianom. W ub.r. drugim najczęściej wybieranym touroperatorem była Itaka (ok. 11 proc.), dalej Sun & Fun (9,5 proc.), Oasis Tours (8,6 proc.) i Selectours (7,4 proc.). W tym roku na drugiej pozycji uplasowała się Triada (11,3 proc.), na kolejnych: Exim Tours (10,4 proc.), Oasis Tours (9,9 proc.) i Itaka (9,6 proc.).