Zadanie 1
W królewskim sadzie rosły gruszki na wierzbie. Pewnego dnia zerwał się porywisty wiatr i 40 % gruszek spadło. Po kilku dniach ogrodnik zerwał 90 % pozostałych owoców, zostawiając na drzewie 12 sztuk. Ile gruszek rosło na wierzbie ?

Zadanie 2
Cenę garsonki przed sezonem podniesiono o 20 %, a po kilku miesiącach obniżono o 10 % i można było ją kupić za 270 zł.
Ile kosztowała ta garsonka na początku ?

Proszę o wszystkie obliczenia, a nie same odpowiedzi .

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-14T17:33:32+01:00
Zad. 1
(x*60%)*10%=12
12*10=120
Było 120, zanim ogrodnik zerwał.
120*1(3/4)=200
Odp.: Na drzewie rosło 200 gruszek.
(x+*120%)*90%=270
270+270/9=300
x*120%=300
300-25*2=250
Odp.: Garsonka na początku kosztowała 250zł.
2009-11-14T17:34:04+01:00
Zad1
12 - 10%
108 - 90%
100% - 120 gruszek ( po wietrze)

120 - 60%
x - 100%

6x = 120 / : 6
x = 20

40 (razy) 6 = 240
240 + 120 = 360

Na wierzbie rosło 360 gruszek.


zad2

90% - 270zl
100% - x

9x = 270 / : 9
x = 30

270 + 30 = 300 (po obnizce o 10%)

100% - 300
120% - x

10x = 360 / : 10
x = 36

300 + 36 = 336zl

Garsonka na poczatku kosztowala 336 zl
2009-11-14T18:08:06+01:00
X - ilosc gruszek na wierzbie
x - 0,4x = 0,6x - po pewnym dniu
0,6x - 0,9*0,6x = 12
0,06x=12/ :0.06
x= 200

Odp. na drzewie roslo 200 gruszek

x- cena garsonki na poczatku
x+ 0,2x = 1,2x
1,2x - 0,1*1,2x = 1,08x
1,08x = 270zł/: 1,08
x = 250zł

Odp. garsonka na poczatku kosztowala 250zł