Odpowiedzi

2009-11-14T17:48:06+01:00
1. rodzaj sformalizowanej, zinstytucjonalizowanej dyskryminacji opartej na kryterium rasy, której cechą charakterystyczną jest oddzielenie jednej rasy od drugie
2. często występująca forma wykluczenia społecznego, objawiająca się poprzez traktowanie danej osoby mniej przychylnie, niż innej w porównywalnej sytuacji ze względu na jakąś cechę (np. płeć, tożsamość seksualna, wiek, niepełnosprawność, religia lub przekonania czy pochodzenie etniczne lub rasowe).
3. terytoria wydzielone w latach 70. z obszaru RPA, które miały być miejscem zamieszkania poszczególnych grup ludności murzyńskiej. Zajmowały one około 1/8 powierzchni RPA. Regiony te, mające być formalnie niepodległymi państwami, miały jednak charakter "rezerwatów" i były głównym narzędziem rasistowskiej polityki apartheidu czyli "osobnego rozwoju" poszczególnych grup rasowych.
4.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-14T17:51:04+01:00
SEGREGACJA RASOWA - rodzaj sformalizowanej, zinstytucjonalizowanej dyskryminacji opartej na kryterium rasy, której cechą charakterystyczną jest oddzielenie jednej rasy od drugiej. Separacja może mieć charakter geograficzny, ale zazwyczaj była stosowana poprzez świadczenie usług za pomocą oddzielnych instytucji, jak szkoły czy transport publiczny.
DYSKRYMINACJA - oznacza odmienne traktowanie różnych podmiotów, które znajdują się w podobnej sytuacji.
BANTUSTAN - terytoria wydzielone w latach 70. z obszaru RPA, które miały być miejscem zamieszkania poszczególnych grup ludności murzyńskiej. Zajmowały one około 1/8 powierzchni RPA. Regiony te, mające być formalnie niepodległymi państwami, miały jednak charakter "rezerwatów" i były głównym narzędziem rasistowskiej polityki apartheidu czyli "osobnego rozwoju" poszczególnych grup rasowych.
APARTHEID - teoria głosząca konieczność osobnego rozwoju społeczności różnych ras, a także bazujący na tej teorii system polityczny panujący w Republice Południowej Afryki do połowy lat 90. XX wieku, oparty na segregacji rasowej.
1 1 1
2009-11-18T19:19:31+01:00
1.Segregacja rasowa (oddzielenie) – rodzaj sformalizowanej, zinstytucjonalizowanej dyskryminacji opartej na kryterium rasy, której cechą charakterystyczną jest oddzielenie jednej rasy od drugiej. Separacja może mieć charakter geograficzny, ale zazwyczaj była stosowana poprzez świadczenie usług za pomocą oddzielnych instytucji, jak szkoły czy transport publiczny.
2.Dyskryminacja (łac. discrimino - rozróżniam) oznacza odmienne traktowanie różnych podmiotów, które znajdują się w podobnej sytuacji.
Podobieństwo sytuacji ocenia się w oparciu o obiektywne i weryfikowalne okoliczności istotne. Wyodrębnienie takich okoliczności zależy zawsze od kontekstu danej sprawy. Przepisy prawa zakazujące dyskryminacji ze względu na płeć, wyznanie, przynależność państwową etc. ustalają katalog cech, które, co do zasady, nie mogą być uznawane za okoliczności istotne.

3.Bantustan (od Bantu – grupy ludów murzyńskich) - terytoria wydzielone w latach 70. z obszaru RPA, które miały być miejscem zamieszkania poszczególnych grup ludności murzyńskiej. Zajmowały one około 1/8 powierzchni RPA. Regiony te, mające być formalnie niepodległymi państwami, miały jednak charakter "rezerwatów" i były głównym narzędziem rasistowskiej polityki apartheidu czyli "osobnego rozwoju" poszczególnych grup rasowych.

4.-