W dniu 22 czerwca zmierzono wysokość słońca nad horyzontem, które górowało po północnej stronie nieba. Wysokość wynosiła 14stopni33minuty. Oblicz szerokosc geograficzna miejsca na ktorym znajdował się statek w momencie górowania słońca na półkuli północnej.

3

Odpowiedzi

2009-11-14T19:01:26+01:00
22.VI słonce góruje na 23'27 (zwrotnik raka)

90 - x = 14 33'
90 - (23 27 - x) = 14 33'
90-x= 38
x=90-38
x=52 stopni po N
2009-11-14T19:04:51+01:00
∫(fi)-szerokość gfeograficzna
h=90⁰-∫(fi)+23⁰27'
h=14⁰33'
∫(fi)=90⁰-23⁰27'-h
∫(fi)=90⁰-23⁰27'-14⁰33'
∫(fi)=66⁰33'-14⁰33'
∫(fi)=52⁰

Odp.: Szerokość geograficzna wynosi 52⁰.

Pozdrawiam ;]
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-14T23:10:41+01:00
H=14°33'
h=90°-∫+23°27'
14°33'=90°-∫+23°27'
∫=90°-14°33' - 23°27'
∫= 52° S

Odpowiedź: Statek w momecnie górwania słońca na półkuli północnej znajował się na 52° szerokości południowej.