1. a) We wrześniu lodziarnia sprzedała 10 razy mniej lodów niż w sierpniu. O ile procent zmalała sprzedaż lodów we wprześniu w porównaniu z sierpniem?
b) W repertuarze pewnego kina filmów polskich jest o 40% mniej niż filmów zagranicznych. Jaki procent wszystkich filmów w repertuarze tego kina stanowią filmy polskie?

2. Dwaj sklepikarze, panowie A i B, kupują jabłka u tego samego hurtownika. W sklepie pana A cena detaliczna jest o 25% wyższa od hurtowej, a w sklepie pana B o 30% wyższa od hurtowej. Pan A sprzedał 160kg jabłek, a pan B - 120 kg. Który z nich więcej zyskał na sprzedaż jabłek? O ile procent więcej?

3. b) Mikser po obniżce o 15% kosztuje 170zł. Jaka była cena miksera przed obniżka?
c) Telewizor, który kosztował 2000zł, kosztuje teraz 1740 zł. O ile procent obniżono jego cenę?

4.Koń pociągowy waży około 700kg.Taki koń jest średnio o 13% lżejszy od łosia, a o 40% cięższy od niedźwiedzia brunatnego. Oblicz, ile waży łoś, a ile niedźwiedź brunatny.

5.Hrabia Marnotrawny przegrał w ciągu miesiąca 50% fortuny odziedziczonej po wuju. W następnym miesiącu przegrał 75% tego, co zostało. Choć wygrał później 250 tys. dukatów, to został mu tylko milion. Ile dukatów warta była odziedziczona fortuna?

proszę o dokładne obliczenia ;**
dziękuje z góry ;]

2

Odpowiedzi

2009-11-14T21:51:04+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-14T22:27:45+01:00
1. a) 10x -100%
x - 10%

100% - 10% = 90%

b) x - polske y - zagraniczne
x + y = 100%
x + x + 40% = 100%
x = 30%

30/100 = 3/10 3/10 to filmy polskie

2. 1,25*160 = 200
1,3* 120 = 156

200 - 156 = 44

44/200 * 100% = 22 % o 22%.

3.b) x - 1
170 - 0,85

0,85x = 170
x=200zł kosztowal przed obnizka 200zł.

c) 1 - 2000
x - 1740

2000x = 1740
x=0,87

1 - 0,87-0,13 = 13% obnizono o 13%.

4. 1 - 700
1,13 - x

x = 700 * 1,13 = 791 kg --> los

1 - 700
0,6 - x

x = 700*0,6 = 420kg --> niedzwiedz

5. x - 0,5x - 0,75*(x-0,5x) +250 000 = 1 000 000
0,5x - 0,375 + 250 000 = 1 000 000
0,125x = 750 000 /: 0,125
x = 6 000 000 mial fortuny 6 milionow dukatow.


jesli pomoglem daj najlepsza ;) pzdr