Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • smq
  • Początkujący
2009-11-15T00:38:05+01:00
Odwzorowanie kartograficzne - to właśnie sposób przeniesienia pow. kulistej na płaską
pzdr ;)
1 1 1
2009-11-15T00:48:35+01:00
Odwzorowanie kartograficzne – sposób przedstawiania siatki geograficznej na płaszczyźnie
lub inaczej
Odwzorowanie kartograficzne polega na przeniesieniu położenia punktów z powierzchni odniesienia (powierzchni kuli lub elipsoidy ziemskiej) na płaszczyznę mapy z zastosowaniem określonych reguł matematycznych. Praktycznie jest to przeniesienie siatki geograficznej, która jest podstawą określania położenia punktów na Ziemi.

3 4 3
2009-11-15T00:56:36+01:00
Odwzorowaniem kartograficznym nazywamy przekształcenie obrazu kulistego na obrax płaski.
Odwzorowania kart. powstają przez rzutowanie siatki geograficznej na odpowiednio dobraną powierzchnię rozbijalną.
Ze względu na nierozbijalność kulistego kształtu Ziemi żadne z odwzorowań nie daje w pełni wiernego obrazu. Stosowane konstrukcje umożliwiają osiągnięcie jednego rodzaju wiernosci:
-równokątność-gdy dowolne kąty na mapie odpowiadają kątom na pow. kuli
-równopowierzchniowość-gdy zachowane zostaja zarysy przedstawionych przedmiotów
-równoodległościowość-gdy odległości stanowią zmniejszenie odległości rzeczywistych w skali mapy.
Część odwzorowań nie spełnia zadnego z tych warunków.
4 4 4