Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • smq
  • Początkujący
2009-11-15T01:07:31+01:00
Razem ze wszystkimi cialami poruszajacymi sie wokol niego tworzy uklad sloneczny
pzdr ;)
2009-11-15T01:19:23+01:00
Slonce jest nasza najblizsza gwiazda, odległość wynosi około 150 mln km.
Leży w centrum Ukladu Słonecznego.
Masa Slonca jest rowna 1,989x10³⁹kg, srednica 1 391 960 km. W porownaniu z Ziemia jest ono 335 000 razy bardziej masywne i ma 109 razy wieksza srednice.
Przyspieszenie grawitacyjne na powierzchni Slonca wynosi 274,96 m/s², predkosc ucieczki 618,67 km/s. W porownaniu z Ziemia wartosci te sa odpowiednio 28,1 i 55,4 razy wieksze. Slonce jest wlasciweie olbrzymia obracajaca sie kula gazowa, przy szym przecietna gestosc jego materii wynosi 1,410g na cm³. Zatem tylko niewiele wiecej niz gestosc wody(1g na cm³.). temperatura we wnetrzu Slonca siega 19x10⁶ K., a gestosc 130g na cm³.
Slonce sklada sie w 70% z wodoru i 28% z helu, a okolo 2% to pozostale pierwiastki. Powierzchniowe warstwy Slonca nie obracaja sie jak cialo sztywne. Na rowniku slonecznympredkosc rotacji jest najwieksza, na biegunach najmniejsza. Okres obrotu zmienia sie od 25,38 dnia na rowniku az do 35 dni w poblizu biegunow.



5 4 5