Cenę towaru podniesiono najpierw o 10% a następnie o 20%. o ile procent należałoby podnieść jednorazowo cenę tego towaru, aby uzyskać ten sam efekt.?

i proszę o wytłumaczenie ;;]
proszę pomóżcie mi ;]]
mam klasówkę i nie wiem jak to zrobić
pilnie , góry dzięki
;]]

3

Odpowiedzi

2009-11-15T09:41:41+01:00
20%(x+10%)=20%x*110%x=132%x

Te 20% masz napisane w zadaniu i musisz to wziąźc od tej drugiej poodwyżki i wszystko dodac

ODP. Należałoby podnieśc o 32%
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T09:43:22+01:00
X - cena towaru przed podwyżkami
y - cena towaru po podwyzkach
10% - pierwsza podwyżka
20% - druga podwyżka

(x + 10%x) + 20%(x + 10%) = y
1,1x + 0,2 * 1,1x = y
1.1x + 0,22x = y
1,32x = y
1,32 * 100% = 132%
132% - 100% = 32%

Odp: Jednorazowo należałoby podnieść cenę o 32%
1 5 1
2009-11-15T09:45:38+01:00
No to przyjmij że x to 100
10%z100=10
100+10=110
20%z110=22
110+22=132
No to ile procent ze stu daje 32?
32% bo 32%z100=32
100+32=132;]
Moglabys to x robic ale to trudne jest;]
2 5 2