Odpowiedzi

2009-11-15T13:35:22+01:00
1. Cena bluzki jest niższa ponieważ najpierw obniżono 15% z większej sumy a później powiększono 15%, ale z sumy mniejszej niż ta pierwsza.

2. Przyjmijmy tu przykład. Załóżmy, że bluzka kosztowała 100zł.

a)Obniżamy o 15%, 100zł. x 0.85 = 85zł.
b) Powiększamy 85zł. o 15% = 85 + 0.15 x 85 = 85 + 12,75 = 97,75%

Na tym przykładzie cena została obniżona o 2,25%
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T13:36:59+01:00
X - cena poczatkowa bluzki

x-0,15x to cena po obnizce x-0,15x=0,85x

(x-0,15x)+0,15(x-0,15x)=0,9775x cena po podwzyszcze


cena jest mniejsza od poczatkowej o 2,25 % od ceny pocztkowej

1 5 1
2009-11-15T13:38:46+01:00
Oznaczam cene bluzki jako x (cena poczatkowa)

I obnizka o 15%ceny, czyli 15%x

x-15%x=85%x=0.85x 0.85x jest to cena po obnizce 15%

II podwyzka o 15%ceny ALE NIE POCZATKOWEJ, lecz tej, ktora otrzymalismy po obnizce 15%.

tak wiec

0.85x + 15%*0.85x = 0.85x + 0.15*0.85 x = 0.85x + 0.1275x= 0.9775x

0.9775x = 0.9775x*100% (bo 100% to 1) = 97.75%x

widzimy, ze 97.75%x≠100%x

i roznica %
100%x-97.75%x=2.25%x


Odp: cena koncowa roznila sie od poczatkowej o 2.25% ceny poczatkowej bluzki



2 3 2