Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-15T13:59:43+01:00
Weź 2 ciała np klocek drewna. Jeden ciąg po gładkiej powierzchni a drugi po chropowatej. Po powierzchni gładkiej nie wykaże żadnego oporu tarcia a po powierzchni chropowatej musimy użyć więcej siły bo występuje opór
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T14:00:08+01:00
Do doświadczenie potrzebujemy:
-linijkę
-łańcuszek/tasiemkę/sznurek o liniowym rozkładzie masy
-stół lub biurko

Przebieg:
Kładziemy łańcuszek na krawędzi biurka ten łańcuszek tak, ze cześć leży rozciągnięta i przylegająca na blacie, a cześć zwisa swobodnie poza blat. Następnie zsuwamy łańcuszek powoli coraz bardziej i obserwujemy w którym momencie łańcuszek zacznie się zsuwać sam z biurka pod ciężarem tej zwisającej części. Linijką mierzymy długość części leżącej na biurku, to ona wytwarza tarcie i części wiszącej. Masy obu części łańcuszka wyliczamy z wzoru masa całego łańcuszka/długość. mimo wszystko masa się później uprości.

Obliczenia:
Fs=Ft (Siła ściągająca jest równa sile tarcia)
m/l1*g=Fn*f (l1-długość zwisająca, f współczynnik tarcia)
m/l1*g=m/l2*g*f (l2-długość leżąca, g przysyp ziemskie)
1/l1=f/l2
f=l2/l1 (i obliczone)
3 4 3