Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T15:00:23+01:00
Wrócić z tarczą:
Całośc powiedzenia stosowana była w Sparcie.
Wojownik który wrócił z tarczą znaczy że wygrał potyczkę w której brał udział.
Wrócić na tarczy:
Powrót wojownika do domu na tarczy:
ten wojownik nie żyje.

Nie było opcji żeby wojownik spartański uciekł z pola bitwy i wrócił do domu. Sparta nie tolerowała takiego zachowania. Czyli, albo wrócisz martwy albo żywy.
2009-11-15T15:02:14+01:00
,,Wrócic z tarcza lub na tarczy -" o pojedynku lub sytuacji odbieranej jako pojedynek; zwyciężyć spektakularnie albo przegrać dotkliwie, bez możliwości innego rozstrzygnięcia.


wrócić z tarczą → zwyciężyć, wrócić na tarczy → przegrać

Wiem wiecej:

Etymologia: według Plutarcha, tak spartańskie matki żegnały wyruszających na bitwę; oznaczało to, że Spartanin móże wrócić jako zwycięzca (ze swoją bronią) lub martwy (poległych niesiono na tarczy), i nie ma innej możliwości; zob. też wróć z tarczą lub na tarczy na Wikicytatach.