Wózek o masie 2,5 kg poruszał się z prędkością 2m/s. W wózek rzucono kulą z plateliny która miała prędkosc o zwrocie przeciwnym do wózka. Po zderzeniu predkość wózka zmalała do połowy wartości początkowej. Jaką prędkość miała kula Z plasteliny przed zderzeniem, jeżeli jej masa wynosi 0.5 kg

Prosze :( Ważne

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T18:26:36+01:00
M-masa wózka =2,5kg
m-masa kulki = 0,5kg
V1-prędkość wózka = 2m/s
V2-prędkość kulki=?
Vx=0,5V1 = 1m/s

Pęd początkowy:

pp=MV1 - mV2

Pęd koncowy:
Zakłądamy, że kulka przykleiła się do wózka, zatem:

pk=(M+m)Vx
pk=(M+m)*0,5V1

Z zasady zachowania pędu:

pp=pk

MV1- mV2=(M+m)*0,5V1

musimy wyliczyć V2.

mV2 = MV1-(M+m)*0,5V1
V2 = MV1-(M+m)*0,5V1/m

V2 = (2,5kg*2m/s - 3kg*1m/s) / 0,5kg = (5kg*m/s- 3kg*m/s) / 0,5kg = 2kg*m/s / 0,5kg = 4m/s

ODP. Kulka plasteliny poruszała się z [rędkością równą 4m/s

Pozdrawiam,
matteushq;)
1 5 1
2009-11-15T22:59:56+01:00
M1=2,5kg
V1=2m/s
V3=1/2V1=1m/s
m2=0,5kg
V2=?

m1V1+m2V2=(m1+m2)V3
(m1+m2)V3-m1V1/m2=V2
(2,5+0,5)1-2,5*2/,5=V2
V2=4m/s <- zwrot przeciwny :)
1 5 1