Witam mam jeszcze jedno zadanie z ukadu rownań podreslam
a zadanie jest takie
Za 5 zeszytów i 2 bruliony zapłacono 13zł. Gdyby cena zeszytu była o 10% wyższa ,a cena brulionu o 10% niższa ,wówczas ta sama liczba zeszytów i brólionów kosztowałyby 13,50 zł. Oblicz cenę zeszytu i brulionu

Wynik ma wyjść taki 1,80zl i 2zl
pamietajcie uklady rownan prosze o szybka odpowiedz

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T18:59:20+01:00
X - zeszyt
y - brulion

5x + 2y = 13 zł
5(110%x) + 2(90%y) = 13,5 zł

5x + 2y = 13 zł
5,5x + 1,8y = 13,5 zł - zamieniamy procenty na liczby

y = 6,5 - 2,5x
5,5x + 1,8(6,5 - 2,5x) = 13,5 zł

y = 6,5 - 2,5x
5,5x + 11,7 - 4,5x = 13,5 zł

y = 6,5 - 2,5x
x = 1,8 zł

y = 6,5 - 2,5 * 1,8
x = 1,8 zł

y = 2 zł
x = 1,8 zł
1 5 1
2009-11-15T19:12:28+01:00
X - cena zeszytu
y - cena brulionu
5x + 2y = 13
1,1x - nowa cena zeszytu
0,9y - nowa cena brulionu
5 razy 1,1x + 2 razy 0,9y = 13,50
5,5x + 1,8y = 13,50
równania
5x + 2y = 13
5,5x + 1,8y = 13,50
z pierwszego obliczamy x = (13 - 2y)/5 i wstawiamy do drugiego
5,5 razy (13 - 2y)/5 + 1,8y = 13,50
14,3 - 2,2y + 1,8y = 13,50
- 0,4y = - 0,8
y = 2
z pierwszego obliczamy x
5x + 2y = 13
5x + 2 razy 2 = 13
5x + 4 = 13
x = 9/5 = 1,8
zeszyt kosztuje 1,80 zł a brulion 2 zł

1 5 1