Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T19:35:14+01:00
Ad. 1. Budowa komórki roślinnej:
- błona komórkowa
- ściana komórkowa
- wodniczka
- aparat Golgiego
- chloroplast
- rybosomy
- mitochondrium
- cytoplazma
- siateczka śródplazmatyczna
- jądro komórkowe
Budowa komórki zwierzęcej:
- błona komórkowa
- aparat Golgiego
- cytoplazma
- mitochondrium
- jądro komórkowe
- rybosomy
- siateczka śródplazmatyczna
Jak widać, komórka zwierzęca nie posiada:
- ściany komórkowej
- wodniczki
- chloroplastów

Ad. 2
Funkcje organelli:
- ściana komórkowa - nadaje kształt komórce, chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi i wnikaniem wirusów i bakterii
- wodniczka ( wakuola ) - nadaje komórce jędrność ( turgor ), stanowi zapas wody, gromadzi barwniki i zbędne substancje
- błona komórkowa - izoluje komórkę od środowiska zewnętrznego, umożliwia utrzymanie stałego składu chemicznego komórki, jest półprzepuszczalna
- cytoplazma - za jej pośrednictwem odbywa się transport substancji między elementami komórki, jest miejscem niektórych procesów biochemicznych
- siateczka środplazmatyczna - wydzielaw cytoplazmie przestrzenie, w których zachodzą określone procesy biochemiczne, odpowiada za transport substancji wewnątrz komórek, u roślin także pomiędzy komórkami
- rybosomy - zachodzi w nich synteza białek
- chloroplasty - syntezują cukry przy udziale energii słonecznej ( fotosynteza )
- mitochondria - uwalniają energię zgromadzoną w cukrach ( oddychanie komórkowe )
- jądro komórkowe - zawiera materiał genetyczny, kieruje pracą komórki, przekazuje informację dziedziczną komórkom potomnym

Ad. 3
Komórki grzybów nigdy nie zawierają plastydów i mają nieco inną budowę ściany komórkowej i substancje zapasowe. Szkielet ściany komórkowej jest zbudowany z chityny (u lęgniowców występuje celuloza). Ściany komórkowe grzybów mają budowę warstwową: warstwę zewnętrzną tworzą glukany a wewnętrzną chityna i białka. Materiałem zapasowym u grzybów jest glikogen. Dobrze rozwinięte są wodniczki w których znajduje się m.in. wolutyna.
6 4 6
2009-11-15T19:37:15+01:00
1. Komórka zwierzęca nie posiada ściany komórkowej oraz chloroplastów, a komórka roślinna to posiada ; ))
2.-
3.komórka grzyba jest otoczona ścianą komórkową, tak jak komórka roślinna. jednak u większości grzybów w skład ściany komórkowej wchodzi chityna, a nie celuloza, jak u roślin. Niektóre elementy budowy komórki grzyba przypominają komórki zwierzęce, np. w ich cytozolu występuje wiele wodniczek, nie zawierają też chloroplastów. Najczęściej mają jedno jadro komórkowe, ale w cytozolu niektórych gatunków grzybów znajduje się większa liczba tych organelli. Komórkę zawierającą wiele jąder nazywamy komórczakiem.

; ))
4 3 4
2009-11-15T19:49:26+01:00
1. komrka roslinna posiada ściane komórkowa, a zwierzeca nie posiada . Roslinna ma wieksze wodniczki i zawiera chloroplastry a zwierzeca nie . obie maja mitochondrium .
2. sciana komowrkowa nadaje ksztal komorce i chroni ja przed uszkodzeniami . blona komorkowa uczestniczy w transporcie substancji do wnętrza komorki i na zewnatrz . jadro komorkowe decyduje o przebiegu wiekszosci procesow w obrecie komorki . cytoplazma podstawowa wypelnia komorke, otacza wszystkie jej struktury, jest miejscem przebiegu wielu procesow zyciowych . chloroplast wytwarza substancje pokarmowe w procesie fotosynezy(zawiera zielony barwnik-chlorofil,dlatego bywa tez nazywany ciałkiem zieleni). mitochodrium tu odbywa sie oddychanie komorkowe beztlenowe . rybosomy produkcja bialek . tylko tyle wiem :)
5 4 5