Obliczz masy cząsteczkowe podanych substancji:
a) Cl ₂
b) P ₄
c) KBr
d) H₂S
e) NH₃
f) Na₂SO₄
g) (NH₄)₂CO₃
h) Mg₃(PO₄)₂
i) MgO
j) NaF
k) CaO
l) H₂So₄

Bardzo pilne. Nie było mnie tydzień w szkole, bo byłam chora i tego nie kumam, a babka od chemi się na mnie uwzięła...
Proszę o pomoc.
I z góry dziękuję. :)

2

Odpowiedzi

2009-11-15T19:43:44+01:00
A) Cl ₂ = 2*35 u= 70 u
b) P ₄= 4* 31u =124 u
c) KBr = 39u + 80u = 119u
d) H₂S = 1u*2 + 32u =34u
e) NH₃ = 14u + 3 *1u =17 u
f) Na₂SO₄ = 2 * 23u+ 32u+ 64 u = 142
g) (NH₄)₂CO₃ = 36u + 12u + 48u =96 u
h) Mg₃(PO₄)₂ = 24u*3 + 190u = 262u
i) MgO= 16u + 24 u = 40 u
j) NaF = 23u + 19 u=42u
k) CaO= 16 u + 40 u =56u
l) H₂So₄ =2*1u + 32u + 64u= 98u
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T19:47:53+01:00
To będzie tak ..
Bierzesz układ okresowy pierwiastków i szukasz tam danych pierwiastków.
M (masa cząsteczki)
u ( unity - jednostka)
a) Cl2
M = 2 * 35u = 70u

b) P ₄
M = 4*31u = 124u

c) KBr
M = 39u+80u=119u

d) H₂S
M=2*1u+32u=34u

e) NH₃
M=14u+3*1u=17u

f) Na₂SO₄
2*23u+32u+4*16u=142u

g) (NH₄)₂CO₃
(14+4*1)2+12+3*16
18*2u+12u+48u=96u

h) Mg₃(PO₄)₂
24*3+(31+4*16)2
72u+95u*2=262u

i) MgO
24u+16u=40u

j) NaF
23u+19u=42u

k) CaO
40u+16u=56u

l) H₂So₄
2*1+32+4*16
2+32+64=98u