Znajdź liczbę 'a' wiedząc że:

a) liczba o 10% większa od ''a'' jest równa 5
b) liczba o 15% mniejsza od ''a'' jest równa 170
c) liczba o 70%mniejsza od ''a'' jest równa 360
d) liczba o 120% większa od ''a'' jest równa 88



a) Proszek ''Zwykły'' podrożał o 5% i kosztuje teraz 21 zł. Ile kosztował przed podwyżką?

b) Po obniżce cen o 10% za kurtkę zapłacono 450 zł. Ile kosztowała ta kurtka przed obniżką?


Bardzo proszę o szybkie rozwiązanie bo sobie z tym nie mogę poradzić.

2

Odpowiedzi

2009-11-15T20:26:46+01:00
Znajdź liczbę 'a' wiedząc że:

a) liczba o 10% większa od ''a'' jest równa 5

a=4.(45)

b) liczba o 15% mniejsza od ''a'' jest równa 170

a=200

c) liczba o 70%mniejsza od ''a'' jest równa 360

a=1200

d) liczba o 120% większa od ''a'' jest równa 88

d=105,6



a) Proszek ''Zwykły'' podrożał o 5% i kosztuje teraz 21 zł. Ile kosztował przed podwyżką?

20zl

b) Po obniżce cen o 10% za kurtkę zapłacono 450 zł. Ile kosztowała ta kurtka przed obniżką?

500zl
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-15T20:46:35+01:00
Zad 1.Znajdź liczbę 'a' wiedząc że:
a)liczba o 10% większa od ''a'' jest równa 5
a+10%a=5
100%+10%=5
110%=5
1%=0,0454545454545
100%=1%*100
100%=0,0454545454545*100
100%=4,54545454545
a=4,54545454545

b)liczba o 15% mniejsza od ''a'' jest równa 170
a-15%a=170
85%=170
1%=2
100%=200
a=200

c)liczba o 70%mniejsza od ''a'' jest równa 360
a-70%a=360
30%=360
1%=12
100%=1200
a=1200

d)liczba o 120% większa od ''a'' jest równa 88
a+120%a=88
220%=88
1%=0,4
100%=40
a=40

zad.2 Proszek ''Zwykły'' podrożał o 5% i kosztuje teraz 21 zł. Ile kosztował przed podwyżką?

x-proszek
x+5%x=21
105%z=31
1%=0,2
100%=20

ODP: przed podwyżką proszek kosztował 20zł

zad.3 Po obniżce cen o 10% za kurtkę zapłacono 450 zł. Ile kosztowała ta kurtka przed obniżką?

x-cena kurtki
x-10%x=450zł
90%x=450
1%=5
100%=500

ODP: kurtka przed obniżką kosztowała 500zł