Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T10:51:25+01:00
Dramat antyczny:
- podział na tragedię i komedię
- zasada trzech jedności (czasu - 24 h, miejsca - przed pałacem w Tebach, akcji i kłótnia Kreona i Antygony)
- istnienie chóru
- ograniczona liczba aktorów na scenie (max. 3)
- tylko mężczyźni mogli być aktorami
- tragizm postaci
- konflikt tragiczny- dwa przeciwne światopoglądy - tragiczne zakończenie
- emocje i wzruszenia po przeczytaniu lub obejrzeniu

Epos:
- wierszowana forma
- podział na części, pieśni i księgi będące samodzielnymi całościami
- stałe elementy kompozycyjne, np. inwokacja (rozwinięta apostrofa będąca bezpośrednim zwróceniem się do Boga lub bóstwa z prośbą o natchnienie)
- wielowątkowość, liczne opisy i dygresje (odejście od gł. wątku;tematu)
- wszechwiedzący i obiektywny narrator
- bardzo rozbudowane opowiadania zwane homeryckimi (człon drugi, porównujący, staje się samodzielnym obrazem poetyckim)
- stałe epitety, czyli takie, które tworzą trwałe związki frazeologiczne z określanym wyrazem, np. gromowładny Zeus, siwooka Atena, rączonogie konie Jutrzenki, różanopalca Eos
- umieszczenie akcji w momencie przełomowym dla opowiadanych wydarzeń
- ukazanie ingerencji bogów w losy bohaterów
3 4 3
2009-11-16T10:59:18+01:00
Epos obejmuje rozbudowane,utwory wierszowane.Ukazuje dzieje legendarnych albo historycznych bohaterów na tle istotnych wydarzeń dla danej społeczności. Genezy eposu można doszukać się w baśniach,podaniach,mitach, które opiewały przełomowe narodowe wydarzenia społeczno - polityczne czy wierzenia religijne.
Dramat antyczny posiadał stałe zasady, których należało przestrzegać.
- MIEJSCA - akcja, mogła odbywać się tylko w jednym miejscu,
- CZASU - akcja, musiała zakończyć się w ciągu 24 godzin,
- AKCJI - akcja, mogła mieć tylko jeden wątek fabularny,
3 3 3